چهارشنبه, 29 اسفند 1397

هفته‌نامه شماره 552:  20 اسفند 1397

محمد معتمدی‌زاده معاون مالی و اداری شهرداری اشتباه در محاسبه حکم‌های پرسنل شهرداری را متوجه کارگزینی دانست

من فقط امضا می‌کردم

 برای محاسبه یک حکم باید یک ساعت و نیم وقت گذاشت و این کار از عهده تخصص من برنمی‌آید 

 اگر تا الان حضورم در حوزه معاونت شهرداری تاثیرگذار نبود، خودم می‌رفتم

 

 شورای شهر وظایف اصلی‌اش را انجام نمی‌دهد. شورا اگر انتقادی از عملکرد بنده دارد می‌تواند از من برای پاسخگویی دعوت کند

 

 سارا پورمختار

انتقاد از عملکرد «معاون مالی و اداری شهرداری» محور بحث جلسه هفته‌ی گذشته شورای شهر بود. چه آنجایی که نامه مربوط به مشخص شدن وضعیت نیروهای شرکتی طرف قرارداد با سازمان عمران شهرداری مطرح شد که طی آن از شورای شهر ارایه طریق شده بود: «دوستان همیشه در جلسات آن‌قدر قشنگ صحبت می‌کنند که همه شیفته‌شان می‌شوند. سال گذشته آقای معتمدی‌زاده معاون مالی و اداری شهراری در شورا قول داد که این نیروها را ساماندهی کند و قرار شد ظرف مدت کوتاهی پیشنهادات را برای تعیین تکلیف نیروهای شرکتی به شورا بیاورد. حالا بعد از یک سال نامه زده‌اند که شورا ارایه طریق کند. معاون محترم شهردار بعد از یک سال بگویید شما برای این بندگان خدا چه کرده‌اید؟ شما که قرار بود راهکار ارایه دهید.» و چه زمانی که بحث اشتباه در صدور احکام پرسنلی و پرداختی‌ها و اعتراض پرسنل شهرداری پیش آمد. اشتباهی که گویی از سال 93 تاکنون به صورت متناوب ادامه داشته است و پرداخت حقوق کارکنان متاثر از محاسبه اشتباه ضرایب، کم و زیاد شده است: «از سال 93 تا 97  اشتباه و تخلفی صورت گرفته و عده‌ای پول زیادتری گرفته‌اند. مشخص است که کم‌کاری مربوط به حوزه مالی و اداری بوده است. بحث بر سر برگشت پول از سوی کارکنان نیست. مسئولی که کوتاهی و کم‌کاری کرده و وظیفه‌اش را به درستی انجام نداده باید جوابگوی اشتباهات تمام این سال‌ها باشد و حتما توبیخ شود».

خانم عمادی مسئول واحد اداری شهرداری که در جلسه شورا حضور داشت، خود را در جایگاهی نمی‌بیند که بگوید مقصر این اشتباهات چه کسی است. وی در توضیح این اتفاق می‌گوید: «در محاسبه حکم‌های پرسنلی، ضریب تعدیل به منزله پاره‌سنگ ترازو برای برقراری نظام هماهنگ است. از آنجایی که از سال 93 ضرایب به اشتباه وارد احکام شده بود، امسال زمانی که از ضریب تعدیل استفاده کردیم، این پاره‌سنگ ترازو و برقراری نظام هماهنگ باعث شد اشتباهات سالیان گذشته مشخص شود. نهایتا به دلیل اختلاف نظری که بر سر این موضوع پیش آمد، تصمیم گرفتیم از کارشناسان دفتر امور شهری و سازمان بازرسی بخواهیم احکام را بررسی کنند که نهایتا کارشناسان متوجه شدند در تمام این سال‌ها هر 12 ضریب در تمام احکام پرسنل ایراد داشته و اشتباه محاسبه شده است. چرا که بر اساس اِشل قانونی نظام هماهنگ و ضوابط اداری کارکنان در نظر گرفته نشده است».

محمد معتمدی‌زاده از تابستان سال 92 و در دوره مدیریت منصور آبیار از شهرداری هماشهر استعفا داد و تاکنون با وجود روی کارآمدن شهردارانی از طیف‌ها و سلایق مختلف سیاسی در سمت معاونت مالی و اداری شهرداری سیرجان باقی مانده است. اگرچه درتمام این 5 سال انتقاداتی بر عملکرد وی وارد بوده اما در هفته گذشته این انتقادات به بالاترین حد خود رسید. از آنجایی که معتمدی‌زاده در جلسه هفته گذشته شورای شهر حضور نداشت در گفت‌و‌گویی کوتاه نظرات وی را در خصوص این انتقادات جویا شدم.

 این روزها انتقادات زیادی به حوزه مدیریت شما وارد است، مهم‌ترین آنها مربوط به اشتباه محاسبه حکم‌های پرسنلی و کم و زیاد  شدن پرداختی‌ها از سال 93 تاکنون بوده است.

حکم‌های پرسنلی در واحد امور اداری تنظیم می‌شوند و وظیفه کارگزین‌ها است که اِشل‌های حقوقی را بگیرند و بر اساس قوانین و مقررات کارگزینی حکمی را بر اساس بخش‌نامه‌ها تنظیم کنند و من نهایتا فقط آنها را امضا می‌کنم. 

 اما این اشتباه در حوزه مدیریتی شما اتفاق افتاده است و شما آنها را امضا کردید.

مشکل به آنجا برمی‌گردد که مسئول امور اداری قبلا کارش کارگزینی نبوده است. بعد از جابه‌جایی مدیر امور اداری که با نظر شهردار بود، یک سری اشتباهات و اختلاف‌نظرهایی در حکم‌ها به وجود آمد که مجبور شدیم از استان کارشناسی را دعوت کنیم تا موضوع را بررسی کند. البته هنوز کارشناس گزارش مکتوبش را به ما نداده است.

 اما در شورا مطرح شد که این اشتباه از سال 93 و در دوره مدیریت شما اتفاق افتاده است و مربوط به ماه‌های اخیر نبوده است.

حکم‌ها در امور اداری و توسط کارگزین‌ها تنظیم می‌شوند. بعد می‌آورند من امضا می‌کنم. پس اگر هم اشتباهی رخ داده باشد به امور اداری و کارگزین‌ها برمی‌گردد. من که معاون مالی و اداری هستم در بحث محاسبه این ارقام تخصصی ندارم. برای محاسبه یک حکم باید یک ساعت و نیم وقت گذاشت و این کار از عهده تخصص من برنمی‌آید. چرا که تخصصم در بحث کارگزینی نیست. 

 با این توضیحات بروز این اشتباهات را متوجه خود نمی‌دانید؟

نه اشتباه از سوی کارگزین‌های شهرداری بوده است. من در حوزه مدیریتی خودم کارگزین دارم که حکم‌ها را تایید، مهر و  امضا می‌کند بعد به بنده ارجاع می‌دهند. 

 این وسط چهار سال در محاسبه حکم‌های پرسنل و پرداختی‌ها اشتباه شده، برای بازگرداندن این مبالغ چه باید کرد؟

این اتفاق در بحث ضریب حق جذب پرسنل رسمی و پیمانی اتفاق افتاده است که باید با استان مکاتبه شود و اگر بر اساس گزارش کارشناسان کسی مبلغی بیشتر از حقش دریافت کرده باشد، برنامه‌ریزی می‌کنیم که برگردانده شود. این افراد حقوق بگیر شهرداری هستند اگر جایی اشتباهی در حکم‌ها شده باشد و اضافی گرفته باشند باید برگردانند.

 در این شرایط اقتصادی خیلی سخت است که پرسنل مبلغی را که در اثر اشتباه شما دریافت کرده‌اند بخواهند پس بدهند.

قرار نیست یک باره پس بدهند.

 موضوع بعدی بحث ساماندهی نیروهای شرکتی است که پیش از این برای رفع مشکل آنها قول داده بودید، اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

چندین بار از سوی استانداری و حتی سازمان بازرسی نامه‌هایی را دریافت کردیم که قرارداد نیروی انسانی قانونی نیست و باید قراردادها به صورت حجمی باشند. از طرفی این 700 نفر نیروهای شهرداری محسوب می‌شدند چرا که قراردادهای‌شان در سازمان وابسته به شهرداری تنظیم شده بود و البته جز نیروهای کلیدی شهرداری هستند. در بحث ساماندهی نیروهای شهرداری کاری که باید در حوزه ما انجام می‌شد این بود که چارت را اصلاح کنیم که این کار را کردیم و بیش از 700 پست در چارت جدید تعریف شده است. با توجه به آزمونی که قرار است برگزار شود، نیروهای فوق دیپلم به بالا را برای شرکت در آزمون معرفی کردیم که بعد از قبولی در آزمون مشکل‌شان رفع خواهد شد.

 مهم‌ترین بحث در حوزه مالی، بحث جذب بودجه است. اگرچه امسال بودجه شهرداری در هشت‌ماهه اول سال محقق شد اما باز بخش زیادی از آن، حدود 70 درصد، از راه ارزش‌افزوده و حق آلایندگی بود. انتقادی که به حوزه مالی وارد است اینکه چرا برنامه‌ریزی و اقدامات مثبتی جهت بالا بردن سهم درآمدهای شهرداری در بودجه را ندارید و بودجه شهرداری متکی به ارزش افزوده است.

بله عمده درآمد شهرداری از سال  89 به شهرداری عمده پولی که شهرداری جذب می‌کند از محل ارزش افزوده و حق آلایندگی بوده است.

 این یک ضعف در حوزه شما محسوب می‌شود و خلا اقداماتی از سوی حوزه مالی شهرداری که تحت مدیریت شما است احساس می‌شود.

درست است اما ما هم بیکار ننشستیم و یک سری از کارها را انجام داده‌ایم. مثلا کمیسیون 77 را فعال کرده‌ایم و تمام عوارض صنفی را به کمیسیون می‌آوریم و با کسانی که عوارض را پرداخت نمی‌کنند مجبور شدیم به صورت قهری برخورد کنیم. همچنین خیلی از پرونده‌هایی را که مالیات بر ارزش افزوده‌شان جاهای دیگری پرداخت می‌شد را با همکاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از طریق وزارتخانه‌های مختلف و با کمک نماینده پیگیری کردیم و پرونده‌ها را به کرمان منتقل کردیم. همین‌طور یک سری از درآمدهای مربوط به کمیسیون ماده 100 رافعال کردیم. عوارض، تراکم، نوسازی، حق سرانه و تفکیک جز سهم شهرداری در جذب بودجه محسوب می‌شوند و یا اینکه یک‌سری عقب‌نشینی‌هایی که انجام می‌دهیم و پولش را پرداخت می‌کنیم. اینها همه درآمدهای شهرداری است. با این وجود یک خلایی در بحث‌های تشویقی برای پرداخت عوارض داریم که برای آن کاری نکردیم. 

 شاید برنامه‌ریزی برای استفاده از مواردی که برای شهرداری هزینه داشته‌اند اما بلااستفاده باقی مانده‌اند مثل مجموعه آبی دلفین می‌توانست به عنوان یک منبع درآمدی برای شهرداری از آن استفاده برد. چرا از سوی واحد درآمد که تحت مدیریت شماست طرح و ایده‌ای برای آنها در نظر گرفته نشده‌ است؟

ما به تنهایی نمی‌توانیم و بحث‌های سرمایه‌گذاری نیاز به مشاور دارند. به سهم خودمان واحد سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی را راه‌اندازی کردیم تا یک سری طرح‌های مشارکت و سرمایه‌گذاری را با هماهنگی و تصویب در شورا شروع کنیم که بتوانیم بخش خصوصی را ورود دهیم. همچنین بحث درآمدی شهرداری‌های مناطق را فعال کرده‌ایم تا به سمتی پیش برویم که شهرداری‌های مناطق به استقلال مالی برسند.

 شما از تابستان سال 92 و همزمان با مدیریت منصور آبیار به عنوان معاونت مالی و اداری به شهرداری سیرجان آمدید، به نظر می‌رسد انتقادات اخیر به این دلیل است که انتظار بر این بوده است که در این مدت 5 سال شهرداری در این حوزه پیشرفت‌های چشمگیرتری داشته باشد.

متاسفانه در دوره حضور بنده در شهرداری سیرجان، مدیریت شهرداری متزلزل و مدام در حال تغییر بوده و شهرداری وضعیت خوبی نداشته است. خصوصا در سال 93 که مسایل بازرسی پیش آمد. از طرفی باید این موضوع را هم در نظر گرفت که در سیستم شهرداری نظر نهایی را باید شهردار بدهد و این‌گونه نیست که منِ معاون بگویم باید این کار انجام شود.

 منظورتان این است که شما ایده داده‌اید اما شهرداران نپذیرفته‌اند؟

ایده‌ها همین‌هایی بودند که قبلا گفتم و با حضور شهردار برای‌شان برنامه‌ریزی کردیم. بعضی‌ها  به نتیجه رسیده‌اند و بعضی‌ها نرسیده‌اند. شهرداران هم سلایق خاص خودشان را دارند و از همه مهم‌تر این‌که مسایل سیاسی دست از سر شهرداری بر نداشته است. 

 اما هر شهرداری با هر سلیقه و از هر طیفی روی کار آمده شما به عنوان معاون مالی و اداری در سمت خود باقی ماندید. در این دور هم که با اصرار خانم طاهره جهانشاهی تغییری در معاونت مالی و اداری ایجاد نشد.

من نمی‌خواهم از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنم و اگر تا الان حضورم در حوزه معاونت شهرداری تاثیرگذار نبود، خودم می‌رفتم. تا الان احساسم این بوده که تاثیرگذار بوده‌ام که مانده‌ام. در تمام این سال‌ها وظیفه‌ام را انجام داده‌ام مگر اینکه که مدیران شهرداری نخواستند. در زمانی که آقای قاسمی‌نژاد شهردار شدند به ایشان گفتم اگر از نظر سیاسی به شما فشار می‌آورند، من به این میز نچسبیدم، که ایشان گفت کاری را که برای پیشبرد کار خودم لازم باشد انجام می‌دهم و اصلا بنا نیست تحت فشار کسی، نیرویی را جابه‌جا کنم.

 الان که شهرداری به یک آرامش نسبی رسیده است، دیگر نباید بهانه‌ای داشته باشید.

درست است اما متاسفانه سلسله ‌مراتب در پست‌ها رعایت نمی‌شود. باید هر جایگاهی وظیفه خودش را انجام دهد. مثلا شورای شهر وظایف اصلی‌اش را انجام نمی‌دهد. اعضای شورای شهر وظیفه دارند بر کار شهرداری نظارت کنند که کارها به نحو احسن انجام شود و نباید خودشان باعث بی‌نظمی باشند اما در یک سری کارهای شهرداری می‌بینیم که دخالت‌هایی می‌شود.

 انتقاد شورا از عملکرد خود را نوعی دخالت در امور شهرداری می‌دانید؟

 

شورا اگر انتقادی از عملکرد بنده دارد می‌تواند از من برای پاسخگویی دعوت کند.