شنبه, 28 مهر 1397

هفته‌نامه شماره 532: 23 مهر 1397

محمدجواد آذری جهرمی، به اعتراض‌های مردمی به روند عضویت آنها در برخی سرویس‌های تلفن همراه واکنش نشان داد

کلاهبرداری 22 میلیارد تومانی شرکت‌های تلفن همراه

 پاسارگاد 

شرکت‌هایی که با سوء‌استفاده از بی‌خبری مردم، پیامک‌های آنان را به محل درآمدزایی تبدیل کرده بودند باید همه سودهای هنگفت را برگردانند.

ماجرااز این قرار است که شرکت‌های وابسته به اپراتورهای تلفن همراه خدماتی دارند که پیامک‌های آموزشی، طنز، فرهنگی، مذهبی و .... را روزانه ارسال می‌کنند و به ازای آن مبلغی را از حساب کاربر کسر می‌کنند. اما برای این خدمات تا پیش از این از کاربر اجازه می‌گرفتند و از آنها می‌خواستند این خدمات را تایید کنند. اما چند ماهی است که برخی از این شرکت‌ها بدون اجازه از کاربر این خدمات را فعال می‌کنند. به عنوان نمونه یکی از شهروندان سیرجانی یک سیم کارت خاموش داشت که قبض آن 39 هزار تومان آمده بود. پس از پیگیری مشخص شد علیرغم اینکه تلفن اش خاموش بوده  دو مورد از این خدمات فعال شده بودند و پول روی قبض کشیده می‌شده است. پس از پیگیری و تماس با همراه اول آنها این دو مورد پیام را حذف کردند و قول پیگیری دادند. اما حالا وزیر جوان ارتباطات موضوع را پیگیری کرده و قرار است این پول‌ها به حساب اپراتورها برگردد.

به گزارش ایرنا، داستان سوءاستفاده از پیامک‌های ارزش افزوده با اعتراض‌های مردمی به روند عضویت آنها در برخی سرویس‌ها بدون آنکه خود کاربران تقاضای چنین عضویتی داشته باشند وارد مرحله تازه‌ای شد و هر روز ابعاد جدیدی به خود  می‌گرفت.  اعتراض‌های مردمی، واکنش محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را به همراه داشت. آذری جهرمی در واکنش به این نارضایتی مردم از این تخلف‌ها، هجدهم شهریورماه در یک برنامه تلویزیونی از تشکیل پرونده ای در این باره در مرجع قضایی خبر داد که به پرونده ای بزرگتر در پیامک ارزش افزوده رسیده است.

وزیرارتباطات قول داد که به محض تکمیل پرونده، درباره آن اطلاع رسانی شود.

وزیر ارتباطات 29 مردادماه امسال در جلسه‌ای با مدیران اپراتورهای تلفن همراه مهلت دو‌هفته‌ای برای ساماندهی وضعیت خدمات ارزش افزوده داد اما پس از سپری شدن این مهلت همچنان بازار پرسود خدمات ارزش افزوده به دلیل اینکه این مسئله شامل سهامداری اپراتور در یک شرکت تا راه‌اندازی شرکت‌های متعدد و سوق دادن بازار به سمت سوددهی بیشتر است، به کار خود ادامه داد و تخلف‌ها نیز دامنه‌دار شد.

آذری‌جهرمی در واکنش به این نارضایتی مردم از این تخلف‌ها،  هجدهم شهریورماه در یک برنامه تلویزیونی از تشکیل پرونده ای در این باره در مرجع قضایی خبر داد که به پرونده‌ای بزرگ‌تر در پیامک ارزش افزوده رسیده است. وزیرارتباطات قول داد که به محض تکمیل پرونده، درباره آن اطلاع‌رسانی شود.

آذری‌جهرمی سی‌ام شهریورماه در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی نوشت: «بررسی پرونده یک کلاهبرداری پیامکی ارزش افزوده به پایان رسید. برخی از شرکت‌های ارزش افزوده در پنج ماه اخیر حدود 22 میلیارد تومان از مردم کلاهبرداری کرده اند».

وی ادامه داد: «خواسته‌ام تا وجوه اخاذی‌شده را ظرف 10 روز به مشترکان بازگردانند و پرونده برای سیر قضایی به دادستانی ارسال گردد.» جهرمی افزود: تخلف شش شرکت محرز شده است و آنها با سوءاستفاده از زیرساخت‌های فنی که در اختیارشان بود حدود 22 میلیارد تومان به صورت از حساب مردم برداشت کرده‌اند. وزیر ارتباطات تاکید کرد: افراد و مبالغ کسر شده از حساب آنها مشخص است و قرار شده پول‌ها به حساب مردم برگردانده شود.