یکشنبه, 27 مرداد 1398

هفته‌نامه شماره 569:  14 مرداد 1398

گزارش پاسارگاد از مسیر راه‌آهن در شهرک سمنگان و حوادث منجر به فوت در آن؛

هشدار، به خط مرگ نزدیک می‌شوید!

 هدی رضوانی

بخشی از خط آهن بندرعباس-تهران از مسیر شهرستان سیرجان، آن هم درست از دل شهر عبور می‌کند،. ریل‌ها سینه زمین را شکافته‌اند تا مسیری باشند برای عبور قطار اما همین ریل‌های آهنی بعضا قتلگاه افرادی شده‌اند که برای عبور از یک سمت به سمت دیگر آن مسیر خطرناک ریل راه آهن را انتخاب کرده و با عبور از این خطوط آهنی به زندگی خود پایان داده‌اند. 

 مسئولان برای امنیت ساکنان حوزه راه آهن کاری نکردند

به مسیر عبور خط آهن شهرک سمنگان می‌روم تا از نزدیک محیط را ببینم. دو طرف ریل زمین مسطحی‌ست پوشیده از سنگریزه و با فاصله بسیار کمی از آن منازل مسکونی احداث شده‌اند. برای امنیت جان ساکنان این منازل چه کرده‌اند؟ کودکانی که ممکن است بی‌پروا به محوطه باز جلوی خانه‌های‌شان بیایند و وسوسه شوند برای بازی در کنار خطوط راه‌آهن. درست مثل حادثه‌ای که تقریبا یک سال پیش اتفاق افتاد و یاسین خوارزمی که به همراه مادرش حوالی ریل راه آهن در حال عبور بود جان خود را در ابتدای کودکی از دست داد. در ابتدای سال جدید هم جوانی قربانی ایستگاه راه آهن شد. کمی مانده به غروب سه مرد تقریبا میانسال در حال عبور از حاشیه مسیر عبوری قطار هستند. در همین اثنی قطار تک‌نفره کوچکی هم سر می‌رسد، در حالی که صدای سوت از دور دست‌ها به وضوح شنیده می شود اما آن سه نفر به مسیر خود ادامه می‌دهند. نه حریمی در اطراف ریل‌ها مشاهده می شود و نه مسیر مشخصی برای عبور عابران پیاده وجود دارد. م.ر شغل آزاد دارد و چند سالی است که در این منطقه ساکن است. او وضعیت ریل راه‌آهن را که بدون حصار رها شده است خطرناک عنوان می‌کند و می‌گوید: خودتان بهتر می‌دانید این مسیر تا‌کنون دو قربانی گرفته و چه بسا قربانی‌های بعدی یکی از ما ساکنان محله باشیم. هیچ حصاری اطراف ریل‌ها وجود ندارد و متاسفانه مردم هم مراعات نمی‌کنند. انگار که یک خیابان آسفالت است و به راحتی می توانند از وسط آن عبور کنند. من خودم خیلی احتیاط می‌کنم اما بچه که این چیزها حالی‌اش نمی‌شود ممکن است یک دفعه بپرد وسط ریل و و آن موقع اتفاقی می‌افتد که نباید بیفتد. کاش مسئولان کمی به فکر بودند و برای امنیت جان مردم کاری می‌کردند. از سال گذشته که آن پسر کوچک جان خودش را از دست داد تا الان که این جوان قربانی شد مسئولان هیچ کاری برای امنیت مسیر راه آهن عبوری از دل شهرک سمنگان انجام ندادند.

حصارکشی در محدوده اختیارات شهرداری نیست

خراسانی مسئول حوزه ترافیک شهرداری است. در صحبتی که با او انجام می‌دهم می‌پرسم چرا شهرداری برای حفظ امنیت مسیر ریلی عبوری از دل شهرک سمنگان شهرداری اقدامی انجام نداده؟ می‌گوید: شهروندان باید در مسیر قطار تردد نداشته باشند و از قسمت زیر‌گذر عبور کنند. آنجا برای‌شان مسیر عبور عابر پیاده قرار داده‌ایم. در واقع رفوژ وسط بین باکس‌ها در زیرگذر فضای عبور عابر پیاده است که مانع از تصادف فرد می‌شود. همشهریان باید از آنجا عبور کنند نه اینکه به سطح بالا بیایند و بخواهند از مسیر وسط ریل تردد کنند، معلوم است که دردسرآفرین می‌شود. وی با اشاره به اینکه این اقدام در حوزه کاری شهرداری نیست می‌گوید: شهرداری در محوطه همسطح ریل اصلا نمی‌تواند کاری انجام دهد. نمی‌توانیم وارد حریم راه‌آهن شویم. شهرداری نمی‌تواند هیچ گونه ساخت و سازی در آنجا داشته باشد. برای حریم و حصار هم راه‌آهن باید خودش اقدام کند و دیوار بتنی یا فنس بکشد. این قسمت در حوزه اختیارات ما نیست. در طول این مسیر زیرگذر کوچکی برای عبور عابر پیاده در نظر گرفته شده که از این مسیر، ماشین‌های سنگین عبور می‌کنند و ممکن است برای عابران خطر آفرین باشد.

 می‌گویند سرعت قطار بیش از حد مجاز بوده

پدر مرحوم عباس ستوده‌نیا، جوانی که در روزهای ابتدایی سال در برخورد با قطار جانش را از دست داد، در خصوص وقوع حادثه و روال پیگیری پرونده می‌گوید: هنوز نتوانستم پرونده را پیگیری کنم. همسرم بعد از این اتفاق حال خوبی ندارد. آن طور که برای‌مان تعریف کرده‌اند عباس برای دیدار دوستش قصد عبور از زیرگذر را داشته ولی به علت بارندگی امکان عبور وجود نداشته. تصمیم می‌گیرد از روی ریل عبور کند و به علت ابری بودن هوا چراغ قطار را نمی‌بیند و به پله‌های قطار برخورد می‌کند. وی ادامه می‌دهد: طبق گفته شاهدان و بررسی‌های انجام شده سرعت قطار خیلی بیشتر از حد مجاز بوده و پرونده فعلا در حال بررسی است.

مسعود ترکی رییس راه آهن سیرجان در این خصوص می‌گوید: از آنجا که راه آهن سیرجان زیرمجموعه راه‌آهن هرمزگان است بهتر است با مسئولان هرمزگانی در این خصوص وارد گفت‌و‌گو شوم. اما در جواب به این سؤال که چرا راه‌آهن برای مسیر ریلی که در داخل محدوده شهر واقع است از حصار استفاده نمی‌کند؟ می‌گوید: این مسیر تنها مختص سیرجان نیست. 17 هزار کیلومتر خط ریلی داریم نمی‌توان تمام این محدوده را حصارکشی کرد. مردم باید خودشان مواظب باشند و از منطقه خطر‌آفرین عبور نکنند. 

 مسئولان به کمک راه آهن بیایند

محمود‌آبادی مدیر روابط‌عمومی راه آهن هرمزگان در تماس تلفنی وعده داد که روز شنبه سیرجان و درگیر برگزاری مراسم است. در محل برگزاری مراسم مشغول هماهنگی‌های لازم است تا جشن تجلیل از بازنشستگان راه‌آهن هرمزگان را برگزار کنند. محمودآبادی از پیگیری برای ایجاد امنیت در محدوده ریلی حریم شهرستان خبر می‌دهد و می‌گوید: حاشیه خطوط راه‌آهن هرمزگان با توجه به نقاط حادثه‌خیز شناسایی و در این زمینه نامه‌ای هم به تهران ارسال شده است. بایستی برای ایجاد ایمنی در این مناطق اقدام کرد. متاسفانه بعضی از ساخت و سازهای مسکونی غیرمجاز در حریم محدوده راه آهن انجام شده که در این خصوص هم نامه حقوقی گرفته‌ایم برای تخریب و رای دادگاه هم صادر شده است. وی به اهمیت فرهنگ سازی اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر همشهریان سیرجانی از خطراتی که ریل راه‌آهن در محدوده مسکونی دارد، آگاه باشند، هرگز ریسک عبور از روی ریل راه‌آهن را به جان نمی‌خرند و برای خود حادثه رقم نمی‌زنند. برای فرهنگ‌سازی این امر، یک سری تابلوهای هشداردهنده در حریم راه آهن نصب می‌شود تا به مردم هشدار دهد. همچنین در کمیته فرهنگی و ایمنی حاشیه خطوط مصوباتی داشتیم و بر اساس آن به مدارس حاشیه خطوط راه‌آهن می‌رویم و مسایل ایمنی هشداردهنده و حقوقی را به آن ها تذکر می‌دهیم. چند وقت قبل نیز مدارس نزدیک خطوط شهرک لاله شهرستان سیرجان را بازرسی کردم تا مسایل آموزشی به دانش‌آموزان توضیح داده شود و بسته‌های فرهنگی هم که در این راستا تهیه کرده‌ایم تا به آن‌ها بدهیم. به گفته محمود‌آبادی؛ بحث حصارکشی در محدوده شهری مسیر عبور راه‌آهن اعتبار بسیار بالایی نیاز دارد و این قضیه از تهران در حال پیگیری است و اگر اعتباری واگذار شود کل شبکه راه‌آهن بندرعباس تا تهران را حصارکشی خواهیم کرد، هرچند ما اینگونه حوادث را کمتر شاهد هستیم. وی در خصوص آخرین حادثه‌ی منجر به فوت هم اینگونه توضیح داد: نمی‌توان گفت راه‌آهن مقصر است. طبق اظهارات لوکوموتیوران مرحوم ستوده چند بار روی خط آمده و برگشته و به تذکر راننده لوکوموتیو گوش نداده تا این که دفعه آخر می‌رود و پس از چند دقیقه برمی‌گردد و با اصابت سر به پله دیزل فوت می‌کند. محمود‌آبادی به اهمیت همراهی مسئولان با راه‌آهن هرمزگان اشاره می‌کند و می‌گوید: مسایل عمده شهر به شهرداری و شورا مربوط می‌شود. دیگر مسئولان شهرستان هم بایستی با راه‌آهن تعامل کنند تا بتوانیم برای امنیت این منطقه کاری انجام دهیم. راه‌آهن آماده همکاری است اما باید پیشنهاد و ایده‌هایی از سوی شورا و شهرداری به ما ارایه شود تا بتوانیم وارد عمل شویم. همان‌طور که در بحث احداث زیرگذر با شهرداری همکاری کردیم که این خود یک اقدام قابل توجه است. با این حال مردم باید خودشان هم رعایت کنند و مراقب جانشان باشند. حصار‌کشی تنها یک پیشنهاد است. مثلاً مسئولان شهرداری بایستی بسته پیشنهادی خود را ارایه دهند تا بتوانیم بستر اساسی را فراهم کنیم. راه‌آهن هرمزگان متمرکز عمل می‌کند و اعتبارش او از تهران می‌آید بنابراین تا مسئولان تهرانی تصمیم نگیرند نمی‌توانیم وارد عمل شویم. حسن ماسوری مدیرکل راه‌آهن هرمزگان هم قرار است برای سخنرانی به جشن تجلیل از بازنشستگان بیاید اما مدیر روابط‌عمومی می‌گوید ساعت هفت و نیم می‌رسد. ناظریان مسئول واحد سوانح و حوادث راه آهن سیرجان در این خصوص می‌گوید: قانون، کمیسیون پیشگیری از سوانح را مرجع رسیدگی قرار داده و موارد رسیدگی و موضوع پیگیری می‌شود. رای کمیسیون ما نیز تقریبا مشابه رای دادگاه بدوی است و اولیای دم می‌توانند به این رای معترض شوند. اما در خصوص پرونده مذکور کارهای اصلی پرونده انجام شده و اظهارات همکاران ثبت شده است. روال طبیعی پرونده طی شده و رای کمیسیون که صادر شود اولیای دم می‌توانند اقدام کنند. از نتیجه پرونده کودک خردسالی که سال گذشته قربانی برخورد با قطار شده بود می‌پرسم، می‌گوید: نتیجه را الان به خاطر ندارم اگر مایل بودید فردا بیایید دفتر تا رای را از روی پرونده برای‌تان بخوانم. ساعت ۸ و نیم است و حسن ماسوری-مدیرکل راه‌آهن هرمزگان- هنوز نیامده. 

در ساعات پایانی بستن نشریه باخبر شدیم دو نوجوان دیروز عصر با موتورسیکلت در حال عبور از روی ریل قطار در حدفاصل محلات خرم‌آباد و دهیادگار بودند که لوکوموتیوران با مشاهده آن‌ها ، به منظور جلوگیری از وقوع حادثه مجبور به ترمز ناگهانی و توقف شد.