یکشنبه, 27 مرداد 1398

هفته‌نامه شماره 569:  14 مرداد 1398

گفت‌وگو با نبی‌الله حیدرپور مسئول اورژانس پیش‌بیمارستانی سیرجان

هنوز در آماده‌باش هستیم

 گروه جامعه

هیاهویی در ساختمان «اورژانس پیش‌بیمارستانی» وجود دارد و همه در حال رفت و آمدند. هنوز رییس نیامده و آن طور که می‌گویند برای سیل اهواز جلسه دارند. در تعطیلات نوروز تمامی نیروهای اورژانس آماده باش هستند و مرخصی‌شان لغو می‌شود. امسال با تمام شدن تعطیلات نوروزی آماده باش آنها تمام نشده و تا پایان هفته برای سیل آماده‌باش هستند. استان کرمان هم معین استان خوزستان شده و همه‌ی نیروهای استان در حال کمک‌رسانی به این منطقه سیل‌زده هستند و اورژانس سیرجان هم نیرو به آنجا ارسال کرده است. گفت‌و‌گو با نبی‌الله حیدرپور مسئول اورژانس پیش‌بیمارستانی سیرجان (اورژانس 115) روز شنبه و در بین این همه هیاهو انجام شد.

 استان کرمان به عنوان معین خوزستان انتخاب شده، اورژانس سیرجان هم سهمی در این موضوع دارد؟

بلی. متاسفانه سیلی که در استان خوزستان آمده به مراتب گسترده از لرستان است. به نوعی این سیل بزرگ‌ترین حادثه جوی ایران است. با توجه به اینکه معین آنجا شدیم خدمات‌رسانی در حوزه سلامت متمرکز انجام می‌شود. دانشگاه کرمان مدیریت بهداشت درمان را برعهده گرفته و دانشگاه‌های جیرفت، بم، رفسنجان و سیرجان با مدیریت واحد کرمان خدمات انجام می‌دهند. این‌گونه، مدیریت بهتر شده و خدمات‌رسانی بهتر انجام می‌شود.

 مشخصا اورژانس چه کاری انجام می‌دهد؟

درمان، اعزام مصدومان، ویزیت پزشکان، فعالیت در حوزه‌های بهداشت محیط، بهداشت روان، تغذیه، بهداشت خانواده و... را انجام می‌دهیم. تیمی متشکل از متخصص زنان و اطفال از سیرجان اعزام شده است. تکنیسین‌های فوریتی نیز هستند.

 شما چند نیرو فرستادید؟

ما در مجموع فعلا شش نیرو و یک دستگاه پیکاپ فرستادیم. آمبولانس‌ها از کرمان اعزام شده‌اند و ما دو نفر تکنسین فرستادیم. قرار شد متخصص داخلی، جراحی و بیهوشی هم دور بعدی بفرستیم. نیروها مدتی آنجا هستند و بعد برمی‌گردند. اعزام متمرکز صورت می‌گیرد. پزشکان و تیم‌های بهداشتی و انتقال هم زیر نظر کرمان اعزام می‌شوند.

 وضعیت در مناطق سیل‌زده چگونه است؟

وضعیت تا حدودی به ثبات رسیده ولی متاسفانه بارانی که پیش‌بینی شده این احتمال را به وجود می‌آورد که دوباره با مشکل مواجه شوند. آنها علاوه بر خدمات امداد و نجات در حوزه بهداشت روان هم خیلی نیاز به کمک دارند. چون آنها کشاورزی‌شان را از دست داده‌اند، خانه زندگی‌شان را از دست دادند. کار ما در این مورد خیلی زیاد است. در حوزه بهداشت محیط اهواز، مشکلاتی در فاضلاب پیش آمده و می‌طلبد ما در حوزه بهداشت محیط و مبارزه با بیماری‌ها خیلی کار کنیم. حوزه بهداشتی بعد از بحران کاربرد دارد. آلودگی آب می‌تواند بیماری‌های واگیردار را به وجود بیاورد.

 تیم‌های شما تا کی آنجا هستند؟

احتمالا تا پایان اردیبهشت آنجا هستند. علیرغم اینکه وضعیت حاد سیل گذشته، ولی تیم‌های ما باید هنوز آنجا باشند.

 با توجه به اینکه هشدار سیل برای استان کرمان و سیرجان هم اعلام شده، اعزام این نیروها برای خودمان مشکلی بوجود نمی‌آورد؟ 

نه اصلا. تیم‌های واکنش سریع‌مان که کارشان مدیریت حوادث در شهر است 65 نفر عضو دارد. از این تعداد 30 نفر آماده اعزام به منطقه اهواز هستند به علاوه شش نفر که الان رفته‌اند. یعنی ما تا سی نفر هم مشکلی برای اعزام نیرو نداریم. 

 الان برای سیل سیرجان آماده‌باش هستید؟

بله الان آماده باش هستیم.

 تا کی؟

تا پایان هفته ما در آماده‌باش هستیم. ولی هیچ نگرانی روی این موضوع نداریم مسیرهایی که ممکن است سیل راه بیافتد مدیریت شده. دو جلسه داشتیم همه دستگاه‌ها پای کار هستند. مسیرها مشخص و باز شده‌اند. اگر هم آب زیادی بیاید آسیبی به جایی نمی‌زند. پیش‌بینی کردند 20 میلیمتر بارندگی باشد. ممکن است در فاصله زمانی کوتاه بیاید. ما آمادگی کامل را در بخش بهداشت درمان داریم.

 شما نوروز هم در آماده‌باش بودید امسال تعداد عملیات‌ها نسبت به سال قبل افزایش داشت؟

طرح سلامت نوروزی از 25 اسفند شروع و 17 فروردین پایان می‌یابد. دبیرخانه طرح سلامت در مرکز حوادث قرار داشت و آمار را از همه حوزه‌ها می‌گرفتیم. حوادث در مجموع با توجه به آماری که داریم افزایش قابل توجهی داشتند. در سال گذشته 420 ماموریت در ایام نوروز داشتیم که تصادفات حدود دویست مصدوم داشت. اما در سال 98 تعداد مصدوم‌ها به 304 مورد رسید. یعنی بیش از 50 درصد افزایش داشتیم. متاسفانه در زمینه فوتی‌ها 100 درصد افزایش داشتیم. در سال 97 ما سه مورد مرگ در محل تصادف داشتیم اما در سال 98 تعداد فوتی‌ها در صحنه به شش نفر افزایش داشت. امسال رشد بالایی در مراجعه‌کنندگان ایستگاه سلامت داشتیم. سال گذشته 195 نفر به ایستگاه‌های سلامت مراجعه کردند و خدمات درمانی گرفتند. اما امسال به 765 مورد رسید. 

 چرا افزایش داشت؟

افزایش تعداد ایستگاه‌های سلامت و افزایش مسافران دلیل این موضوع بود. امسال سه ایستگاه سلامت  داشتیم و  پارسال دو ایستگاه بود. امسال در ورودی از سمت کرمان، بندرعباس و تهران ایستگاه داشتیم. آنها چکاپ اولیه می‌کردند و اگر  بیمار نیاز به اعزام داشت آن را اعزام می‌کردند. امسال ما بانک اطلاعات درمانی هم در اختیار مراجعه‌کنندگان می‌گذاشتیم. مثلا  به مسافران می‌گفتیم دندانپزشکی کجاست. سال‌های قبل این موضوع نبود. البته امسال 50 درصد بخش خصوصی فعال بود. همچنین پایگاه‌های اورژانس بین راهی را به مسافران اطلاع می‌دادیم.

 بیشترین مراجعه مربوط به چه بیماری بود؟

بیماران دیابتی اولین آمار را دارند، بعد بیماران قلبی و درد قفسه سینه، بیماران گوارشی هم بودند. امسال در طرح سلامت تعداد مراجعه کنندگان به اورژانس بیمارستان‌ها هم رشد زیادی داشته. سال گذشته شش هزار و 540 مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان‌ها داشتیم و امسال به 14 هزار نفر رسید.

 چرا این‌قدر افزایش داشته؟

حجم سفرها افزایش داشته و اطلاع‌رسانی هم خوب بود. شهرداری امسال ایستگاه متمرکزی در ورودی تهران گذاشتند که این موضوع مردم را به داخل شهر هدایت کرد. و مسافران خدمات بیشتری هم از شهر گرفتند. این افزایش به دلیل آمار مسافران بود. رؤسای بیمارستان‌ها و مسئولان دانشگاه زحمت زیادی کشیدند که باید از آنها تشکر کرد. موضوع جالب در سامانه شکایت 190 هیچ موردی از اورژانس‌ها در سامانه ثبت نشده بود. چند مورد تشکر هم داشتیم. موضوع بعدی اینکه امسال 171 مورد تولد در ایام نوروز در بیمارستان‌ها داشتیم که پارسال 163 مورد بود. امسال زحمات زیادی در حوزه سلامت کشیده شده. نظارت خیلی سخت بود. در بازدیدهای بهداشتی 150 درصد رشد داشتیم. 

 حجم کار شما در نوروزی بیشتر می‌شود؟

بله خیلی. کار اورژانس پیش بیمارستانی واقعا سخت می‌شود. در 20 روز تعداد کل ماموریت‌های درون‌شهری و برون‌شهری 752 مورد بود. خیلی حجم ماموریت‌ها بالا بود و واقعا باید از همکارانم تشکر کنم. مرخصی همه‌ی همکاران از 15 اسفند تا 17 فروردین لغو می‌شود. اورژانس 115 این گونه است. 

 کلا چند تیم اورژانس در ایام نوروز فعال بود؟

14 پایگاه فعال در شهر و جاده داشتیم. مرکز ارتباطات و دبیرخانه طرح سلامت نوروزی هم بود.

 همکاران اورژانس در تمامی تصادفات حاضر هستند و با صحنه‌های دلخراشی مواجه می‌شوند امسال هم از این صحنه‌ها داشتیم؟

بله یک واژگونی خودروی پژو 405 در محور سیرجان بندرعباس بود که سه عضو یک خانواده جان خود را از دست دادند. زن و شوهر و بچه یک ساله‎‌شان. خانواده تازه شکل گرفته بود و همه از بین رفتند.

 روی روحیه همکاران‌تان اثر نمی‌گذارد؟

قطعا اثر منفی دارد. قرار است پرونده الکترونیکی سلامت کارکنان اورژانس پیش‌بیمارستانی راه بیافتد. همین الان ما به صورت موردی اگر کسی نیاز به مشاوره داشته باشد این کار را انجام می‌دهیم ولی در کل بعد از هر حادثه پر تلفات که روی روحیه همکاران اثر بگذارد باید روانکاوی صورت بگیرد.

 این کار انجام می شود؟

نه، دستورالعمل هست اما موردی اجرا می‌شود. اگر کسی نیاز پیدا کند ما این کار را انجام می‌دهیم. ما به روانشناسان ارجاع می‌دهیم و این افراد رایگان مشاوره می‌گیرند. ما هر نیرویی جذب می‌کنیم روانکاوی می‌کنیم. دستورالعمل هنوز اجرایی نشده ولی اگر پرونده سلامت اجرایی شود این مشکل رفع می‌شود. یک معضل دیگر هم وجود دارد که بچه‌ها خودشان هم مراجعه نمی‌کنند. یعنی خودمراقبتی روانی انجام نمی‌دهیم. نه تنها در این شغل بلکه در خیلی شغل‌ها این کار انجام نمی‌شود. بچه‌ها خیلی تحت فشار هستند ولی برای سلامت روان وقت نمی‌گذارند. امیدواریم پرونده سلامت اجرایی شود تا طرف مجبور باشد این کار را بکند. 

 نیروهای شما در شرایط حساس و بحرانی به محل می‌رسند در سال‌های گذشته درگیری هم داشتید و به ماشین هم آسیب رسید. امسال هم این موضوع وجود داشت؟

نه. امسال موردی که منجر به درگیری شود نداشتیم. رضایتمندی خوب بود. تیم بهداشت درمان ما شکل گرفته. دانشکده سیرجان سال 96 مستقل شد و نوروز 97 اولین تجربه ما بود و امسال دومین و ستاد شکل خیلی خوبی داشت. 

 میانگین زمان حضور نیروهای شما به صحنه چقدر است؟

استاندارد در شهر هشت دقیقه و در خارج از شهر 15 دقیقه است. ولی در سیرجان در شهر 6.1 و در خارج از شهر 12 دقیقه است. البته امسال پایگاه‌های ما افزایش پیدا می‌کنند. پایگاه نجف‌شهر و پایگاه شهری چهار سیرجان تا پایان سال راه می‌افتد و زمان کاهش می‌یابد. 

 راه‌اندازی اورژانس هوایی در سیرجان به کجا رسید؟

اورژانس هوایی هم کارهایش در حال انجام است. در حال فراهم کردن زیرساخت‌ها هستیم. مجوز وزارت‌خانه را داریم. احتمال خیلی زیاد راه‌اندازی می‌شود. خیلی از کارها انجام شده است.

 سال گذشته یک شب تلفن 115 قطع شد و برای برخی شهروندان مشکلاتی پیش آمد برای جلوگیری از تکرار این اتفاق کاری نکردید؟

یک تفاهم‌نامه با مخابرات امضا کردیم و از مخابرات تشکر می‌کنم. سال گذشته یک شب تلفن 115 و 125 قطع شد و ما روی یک شماره موبایل آن را تعریف کردیم. تلفن 115 چند ساعتی قطع بود. اما حوادث را پلیس به ما اطلاع می‌دادند.

 برای پیشگیری از این موضوع کاری نکردید؟

 

چند جلسه با مخابرات گذاشتیم. ولی احتمال هست که این اتفاق دوباره رخ بدهد ولی قرار است زودتر به ما اطلاع‌رسانی کنند که ما یک کاری بکنیم.