گلایه‌های شهروندان از عدم تکریم ارباب رجوع در اداره ثبت اسناد و املاک سیرجان
نارضایتی شهروندان و دفاع رییس

 گروه خبر
«چرا کسی بر کار اداره ثبت و اسناد نظارت ندارد» این را یکی از همشهریان معترض به پاسارگاد گفت. او در توضیح ماجرا چنین گفت: «حدود سه ماه پیش برای گرفتن سند المثنی به اداره ثبت اسناد مراجعه کردم. کاری که می‌توانستند در عرض چند روز تمام کنند سه ماه ما را دواندند.» او با بیان اینکه اغلب کارمندان سر جای‌شان نبودند، گفت: «‌توی بایگانی می‌رفتیم کسی جوابگو نبود. پرونده‌ام را می‌گرفتند می‌گفتند برو چهار روز دیگر بیا، بعد از چهار روز می‌رفتم می‌دیدم پرونده را دست نزدند، در این چند روز می‌بایست اتفاقی روی پرونده افتاده باشد اما می‌دیدم پرونده‌ام دقیقا همان جوری که گذاشته بودم همان حالت بود فقط الکی آدم را حیران می‌کردند.» او گفت: «توی بایگانی اصلا کسی نبود پرونده‌مان را بدهد یکی را گذاشته بودند که به یک نفر می‌گفت پرونده‌ات نیست یا گم شده است. این قسمت خیلی معطل شدیم نه تنها من خیلی‌های دیگر هم از بایگانی شاکی و ناراحت بودند.» او ادامه داد: «‌توی هر اتاقی که می‌رفتی می‌دیدی کارمند مورد نظر نیست و می‌بایست دو ساعت بنشینی تا کارمند بیاید. وقتی از همکارش می‌پرسیدیم آقای فلان کجا رفته است می‌گفتند رفته تشییع جنازه، یا بچه‌اش را از مدرسه بیاورد». این شهروند معترض گفت: «یکی از مشکلات مردم در این اداره این بود اکثر کارمندان از ساعت 12:30 می‌رفتند نماز بخوانند، یک ساعت می‌نشستیم می‌گفتیم چرا این‌قدر طول کشید؟ می‌گفتند پیش‌نماز طولش می‌دهد. بعد هم که می‌آمدند می‌گفتند ساعت اداری تمام شده است. کسی به ارباب‌رجوع احترام نمی‌گذاشت و خیلی بی‌اعتنا بودند». او در پاسخ به این سؤال که چرا به رییس اداره جهت اعتراض مراجعه نکردید گفت: «من به رییس اداره مراجعه نکردم چون در آن شرایط کارم دست‌شان گیر بود و اگر می‌خواستم چنین شکایتی بکنم کار خودم بیشتر طول می‌کشید.» این همشهری در پایان گفت:«مدام در جلسات شورای اداری فرماندار، امام‌جمعه و نماینده مردم سیرجان به مدیران تاکید می‌کنند کار ارباب‌رجوع را راه بیندازید و به فردا موکول نکنید اما هیچ توجهی به این موضوع نمی‌شود، کاش مدیران ارشد شهری حداقل بازرسی نامحسوسی از ادارات داشتند تا ببینند مردم چه می‌کِشند.گفتم این را به روزنامه شما بگویم ما که بالاخره کارمان انجام شد حداقل برای بقیه‌ای که به این اداره مراجعه می‌کنند این مشکلات پیش نیاید».
همه این مشکلات به خاطر پایین بودن اطلاعات ثبتی ارباب‌رجوع است
رییس اداره ثبت و اسناد در جواب این انتقادات می‌گوید: «اداره ثبت قوانینش مدون است و باید براساس این قانون عمل کنیم. وقتی قانون می‌گوید 60 روز آگهی دارید، یا باید از جهاد، راه‌و‌شهرسازی، اوقاف استعلام بگیرید باید این پروسه باید طی شود و اگر طی نشود تخلف کردی و آن سند اعتبار ندارد، طی شدن این پروسه بین 60 تا 90 روز زمان می‌برد. برای صدور سند هیئتی متشکل از یک قاضی، رییس اداره ثبت، رییس راه‌و‌شهرسازی، رییس جهاد این‌ها می‌نشینند و پرونده‌ها را بررسی می‌کنند. که آیا مطابق قانون هست یا نه، اگر مطابق قانون بود رای به ادامه عملیات می‌دهند، همه‌ی این‌ها باید پروسه‌اش طی شود تا سند معتبری باشد». محمد آرمان‌پور معتقد است همه این مشکلات به خاطر پایین بودن اطلاعات ثبتی ارباب‌رجوع است؛ «طرف می‌آید می‌گوید یک ماهه می‌روم اداره ثبت تا یه سند به من بدهند، اما نمی‌داند همه این‌ روال مدون است و اگر اطلاع‌رسانی می‌شد مردم متوجه می‌شدند روال طولانی است وگرنه ما از خدای‌مان است که هرکسی که از در بیاید سندش را سریع بدهیم و خودمان را راحت کنیم».
او در پاسخ به دیر جواب دادن به استعلامات و تاکید مسئولان ارشد به سریع پاسخ دادن به استعلامات گفت: «‌من نمی‌توانم در خصوص استعلامات پاسخ دهم و این را باید از ادارات دیگر بپرسید. طبق قانون به ما گفتند باید از فلان ادارات استعلام گرفته شود. عموما از اداراتی چون راه‌و‌شهرسازی، اوقاف، جهادکشاورزی، باید استعلام گرفت و نمی‌توانیم قانون را نادیده بگیریم». او در رابطه با گم شدن پرونده‌ها در بایگانی گفت: «در رابطه با بایگانی چند شهر در استان پرونده‌های‌شان اسکن شده است از جمله سیرجان، یعنی اگر پرونده‌ای توی بایگانی نباشد جای نگرانی ندارد باز هم در سیستم داریم و پرینت پرونده را می‌گیریم». او در پاسخ به اینکه بیشتر نارضایتی مردم از بایگانی بوده است، گفت: «هر نوع نارضایتی از کارمندان وجود داشته باشد، ارباب‌رجوع به من مراجعه کند و خیلی‌ها هم مراجعه می‌کنند و من بایگانی را می‌خواهم و سریع پرونده را برای من می‌آورند. از طرفی ما در اداره حراست داریم و ارباب‌رجوع در صورت نارضایتی می‌تواند به من یا حراست مراجعه کند. ما استقبال می‌کنیم و همین امروز هم ساعت 1:30 با کارمندان در این خصوص جلسه دارم.» او در پاسخ به اینکه از زمانی آمدید برای کارمندان‌تان جلسه توجیهی گذاشته‌اید گفت: «هفته‌ای یک بار جلسه و کلاس آموزشی داریم و به کارمندان می‌گوییم شما باید طبق این قانون عمل کنید اگر توجیه نیستی و ارباب‌رجوع را اذیت می‌کنی راهش این است که به قانون عمل کنی چون ممکن است بعضی از کارمندان اطلاعات حقوقی‌شان کم باشد و ارباب‌رجوع را بد راهنمایی کنند و این بنده خدا سردرگم شود و کارش طول بکشد و بعد می‌فهمد این راه را نباید می‌رفته، برایشان کلاس گذاشتیم اکثر قانون‌ها تدریس شده است.» آرمان‌پور معتقد است اداره ثبت یکی از اداراتی است که قوانینش گسترده است، فقط سند که نیست واحد اجرای‌مان شامل مهریه، چک، قراردادهای بانکی، رهنی، افراز، تفکیک و... است، از طرفی ادارات راه‌و شهرسازی، منابع‌طبیعی، اوقاف و... همه از ما سند می‌گیرند، یک اداره‌ای با نیروی کم و این حجم کاری که در شهرستان است چگونه می‌تواند کار کند و من فکر نمی‌کنم اداره‌ای باشد که از ساعت 7:30 تا 2 کارمندانش نتواند تکان بخورند، 80 درصد کارمندان اینجا فرصت استراحت ندارند و حتی بعدظهر شنبه، دوشنبه و چهارشنبه اضافه کار در اداره دارند» او گفت: «ما 42 تا نیرو داریم که اصلا جوابگو نیست و من حتی پیشنهاد هم دادم که سیرجان دو ناحیه بشود که بعید می‌دانم موافقت شود چون فکر کنم باید جمعیت‌اش 600 هزار نفری باشد». به گفته‌ی آرمان‌پور از روزی آمده یکی از اهدافش خلوت کردن اداره بوده است، گفت: «شاید بسیاری بگویند جمعیت شهرستان سیرجان با شهرستان‌های دیگر یکی باشد اما شهر سیرجان شلوغ است و جمعیت پنهان دارد و بسیار هم کار ثبتی دارند، تازه ما آمدیم امسال یک قرارداد با پست بستیم که ماهی 800 تا ارباب‌رجوع دیگر نیاز نباشد وارد اداره بشوند. یعنی پست سند را از دفترخانه تحویل می‌گیرد و می‌رود دم خانه تحویل می‌دهد. اینجا یک عده دلال بودند که 500 هزار تومان تا یک میلیون می‌گرفتند و می‌گفتند ما می‌رویم اداره ثبت سندتان را می‌گیریم الان پست 25 تا 30 هزار تومان می‌گیرد و سند را دم خانه تحویل می‌دهد. الان دوماه است این کار را شروع کردیم.» او با بیان اینکه من از رسانه‌ها گلایه دارم، گفت:« حتی رسانه‌ها اطلاعات ثبتی ندارند. چه برسد به مردم عادی. رسانه‌ها باید در شهر اداره ثبت را بشناسانند. تا این اتفاقات کمتر شود. الان یک شکایتی از اداره ثبت به دفتر رهبری رفته که فرد می‌خواهد روی زمین‌خواری سند بگیرد. یعنی اینکه مردم توجیه نیستند. البته مردم عادی دلیل ندارند بروند قانون ثبت را بخوانند ما باید اطلاعات‌شان را بالا بربیم». به نظر خودتان تمام کارمندان‌تان کار ارباب‌رجوع را راه می‌اندازند؟ «‌من نمی‌گویم 100 درصد راه می‌اندازند اما گاهی هم ناآگاهی ارباب‌رجوع است، مثلا نمونه‌اش خانمی صبحی آمد پیشم و گفت کارمندتان کارم راه نینداخته است من کارمندم را صدا زدم و حتی می‌خواستم به واحد تخلفات معرفی‌اش کنم اما وقتی کارمند توضیح داد فهمیدم نمی‌شود کارش را انجام داد، یعنی کاری که این خانم می‌خواهد کاری غیر قانونی‌ست.» وی افزود: به هرحال اداره ثبت برای ارباب‌رجوع حیرانی دارد، اگر منِ رییس بخواهم از ده‌تا ارباب‌رجوع همه را راضی نگه دارم بدانید که تخلف کرده‌ام. چون از این ده تا 4-5 نفرشان دنبال مسایل دیگری هستند مثلا می‌خواهند برای ملک شخص دیگری سند بگیرند».
او در رابطه با وقت نماز گفت: «هر اداره‌ای 20 دقیقه وقت نماز دارد،الان امام جماعت ما وقتی برای نماز می‌آید اذان که گفته می‌شود 5 دقیقه بعد نماز بسته می‌شود و 18 دقیقه بعد هم نماز تمام است که می‌توانید بیایید و خودتان مشاهده کنید و اگر نمازی بیشتر طول کشید به من گزارش دهید». شاید درست بگویید اما به نظر می‌آید بعضی از کارمندان از این زمان سوءاستفاده می‌کنند یا به این بهانه بیرون می‌روند یا بعد از اتمام نماز در نمازخانه می‌نشینند یا با همکاران‌شان صحبت می‌کنند و این زمان را طول می‌دهند؛ «برای بیرون رفتن از اداره همه کارمندان باید مرخصی ساعتی بگیرند و باید انگشت بزند و دوربین هم در همه بخش‌هاست و خودم هم کنترل دارم یعنی یه کارمندی بدون انگشت زدن نمی‌تواند بیرون رود.» چرا وقتی یه فردی مثلا مرخصی ساعتی می‌گیرد که برود تشییع جنازه کسی جایگزین ندارد که کار مردم نخوابد، «کسانی که می‌خواهند مرخصی ساعتی بگیرند باید حتما جانشین تعیین کنند، اما بعضی از پست‌ها هستند باید فرد خودش حتما باشد. بعضی کارها قائم به شخص است مثل نماینده نقشه‌بردار اما کار بایگانی این‌جوری نیست. یکی از کارمندان نباشد آن یکی پرونده را می‌دهد.» اما دقیقا این اعتراض روی کارمند بایگانی بوده است؛ «بعید می‌دانم» او باز هم پای گسترده بودن کار را به میان می‌کشد اینکه اداره ثبت مثل بقیه اداره‌ها نیست؛ «بازدیدها و کارش زیاد است. شهرداری دارد شهر را پوشش می‌دهد، بنیاد مسکن روستاها را پوشش می‌دهد اما اداره ثبت دارد حوزه شهرستان را پوشش می‌دهد، دورترین نقطه در یک بیابان که یک اتاقی هست باید آن را پوشش دهیم. ما 110 هزار پرونده در بایگانی داریم که همه کار دارند. مثلا پرونده مال 70 سال پیش است طرف می‌آید که می‌خواهد سندش را تفکیک کنیم. یا اصلاحی دارد، 30 تا دفترخانه در شهر داریم که باید بازرسی ‌کنیم. ماهی 1200 سند چاپ می‌کنیم» در اداره ثبت میزان رضایتمندی ارباب‌رجوع ارزیابی می‌شود؛ «ما در اداره صندوق انتقاد پیشنهاد داریم امروز صبح هم باز کردم و دوتا نامه داخلش بود و جلسه امروز ظهر صرفا به خاطر یکی از نامه‌هایی‌ست که ارباب‌رجوع برای‌مان نوشته است می‌خواهم پیگیری کنم ببینم جریان چه بوده است. ما فراتر از قانون که نمی‌توانیم برویم اما به کارمندان گفتم قانون را به نفع مردم تفسیر کنید». شما مدام می‌گویید مردم اطلاعات ثبتی ندارند اینکه اکثر مردم ناآگاه هستند درست اما باید قبول کنید برخی کارمندان‌تان کار ارباب‌رجوع را به عقب می‌اندازند و نمی‌توانید بگویید اداره‌تان مبراست؛ «من هیچوقت نمی‌گویم اداره من عالی است. من می‌گویم فردی که کارمند کارش را به امروز و فردا انداخته است باید پیش من بیاید و اطلاع دهد.» اما خیلی از مردم می‌ترسند کارشان بیشتر به تاخیر بیفتد؛ «بعید است! مثلا از یکی از ارباب‌رجوع‌هایی که آمد شکایت کارمندی را کرد و کارشان قانونی بوده و کارمند کارشان را انجام ندادند. ببنیند بعد ازآن گزارش کارشان به تاخیر افتاده است. من نمی‌گویم همه کارمندانم خوب هستند ممکن است بداخلاقی کرده باشند ممکن است روند پرونده را به عقب انداخته باشند که با آن‌ها برخورد شده است و خودشان حواس‌شان را جمع کرده‌اند. من توقع‌ام این است وقتی رییس توی اداره وجود دارد به رییس مراجعه کنند و اگر سلسله مراتب طی شد و پیش رییس، معاون و حراست رفتند کار فرد انجام نشد آن وقت بروند توی روزنامه شکایت کنند یا به بازرسی استان مراجعه کنند».