چاپ

گفت‌و‌گو با یدالله سپهری رییس جدید دادگستری سیرجان
متهم حتا در کلانتری می‌تواند وکیل داشته باشد

  در همه قشری شاید تخلف باشد و دادگستری هم مصون از این قضیه نیست

 رفت‌وآمدها، حتا سلام کردن‌ها، نگاه کردن‌ها، خُب این‌ها باید منصفانه و عادلانه باشد. حتا تُن صدایمان نسبت به طرفین پرونده باید عادلانه‌ باشد

 ناصر صبحی
قرار ما برای مصاحبه با رییس جدید دادگستری در اولین روزهای تحویل گرفتن این مسند، با مساعدت مسئول روابط عمومی فراهم می‌شود: ساعت هفت‌و‌نیم صبح روز پنجشنبه گذشته. افراد زیادی در حال رفت و آمد برای عرض تبریک هستند و این موضوع، مصاحبه را مدام به تاخیر می‌اندازد. مصاحبه که شروع می‌شود، با هر بار باز و بسته شدن در، از گوشه چشم می‌بینم به تدریج بر تعداد مراجعه‌کنندگان حاضر در اتاق انتظار افزوده می‌شود. پیشنهاد تغییر ساعت مصاحبه را می‌دهم. رییس دادگستری نیز که تصورش یک مصاحبه کوتاه ده دقیقه‌ای بوده، همین موضع را دارد و بلافاصله می‌پذیرد. مصاحبه به بعد از ساعت دوازده‌ و نیم موکول می‌شود.
برای بار دوم، یک ساعت زودتر مراجعه می‌کنم. هنوز مراجعه‌کننده وجود دارد اما آخرین نفرات هستند. چند نفر از یک نظامی اخراج شده، به جرم کلاهبرداری شکایت دارند، یک زن سالخورده خرمشهری با چادر کهنه عربی، دستان پینه‌بسته و چهره‌ای پر از چین و چروک به دنبال شکایتش از خرمشهر به بندر و حالا سیرجان آمده. تحت پوشش کمیته امداد است و باید به بندر برگردد اما پول ندارد و دختر جوانی که چند سال پیش شوهرش او را یک‌طرفه طلاق داده و حالا تقاضای کمتر شدن نفقه را کرده. همه منتظر نظر و رای رییس جدید دادگستری هستند..
یدالله سپهری در ابتدای تشکیل جهاد سازندگی، مسئول قسمت آموزش و ترویج بود. مدتی نیز مسئول آموزش شوراهای اسلامی استان کرمان در جهاد سازندگی شد. سپس به آموزش و پرورش پیوست و معاونت آموزشی آموزش و پرورش زرند را تا سال 1376 برعهده داشت. مدتی دبیر آموزش و پرورش بود و حدود ۷، ۸ ماه هم رییس کمیته امداد شهرستان زرند. سپس به قوه قضاییه پیوست و تا امروز حدود ۱۴ سال در سمت‌های دادرس دادگاه گلبافت، دادرس زرند، بازپرس کرمان، بازپرس مامور در زرند، دادرس مامور در شهداد و ماهان و حدود ۴ سال هم در سمت ریاست دادگستری بافت خدمت کرد. او حالا به سیرجان آمده و رییس دادگستری شهرستان سیرجان شده است. به همین مناسبت و مناسبت هفته قوه قضاییه، مصاحبه‌ای بااو انجام دادیم.
 سوابق فرهنگی شما باعث می‌شود دیدگاه‌تان با سایر کارکنان قوه قضاییه متفاوت باشد؟
به نظر می‌آید به‌ غیر از من افراد زیادی هستند که قبلا فرهنگی بودند، در آموزش‌وپرورش بودند یا دانشگاه و بعد به سیستم دادگستری آمدند. حتا رئیس کل دادگستری قبل از ورود به دستگاه قضاییه فرهنگی بودند. خُب قطعا رویکرد فرهنگی و آموزشی هم دارند و خیلی می‌تواند موثر باشد. ما حتا در کلاس‌ها و دوره‌هایی که می‌گذراندیم اساتیدی داشتیم که فرهنگی یا حتا مربی پرورشی بودند و بعدا قاضی شدند. بنابراین یک نگاه فرهنگی هم نسبت به اوضاع‌واحوال داشتند. این تجارب می‌تواند تأثیر مثبتی در روند رسیدگی ما داشته باشد‌. قطعا نگاه فرهنگی با آن شرایطی که هست و خود مقام معظم رهبری هم اخیرا اشاره داشتند که در این زمینه به همه امور به‌صورت واقع‌بینانه، حکمیانه و عالمانه نگاه شود، می‌تواند خیلی موثر باشد و این را تجارب سایر همکاران ما هم ثابت کرده است.
 شما احکام فرهنگی هم صادر کردید؟ می‌شود ذکر کنید؟
حالا شاید احکام فرهنگی صادر نشده باشد ولی رویکرد ما این‌گونه بوده. مثلا مورد داشتیم که فرض کنید یک نفر در بحث توزیع مشروبات الکلی متهم بوده، ما با همین فرد صحبت کردیم و رسید به‌جایی که خودش خودبه‌خود متوجه شد که کارش اشتباه است. فردی را داشتیم که قمه‌کشی می‌کرد اما رسید به‌جایی که الان یک هیات عزاداری را در کرمان اداره می‌کند. همین رفتارها یا همین نوع نگاه ما و شاید حتا همین شرایط و برخوردهای فرهنگی توی زندان باعث شده بود حالا بچرخان هیات عزاداری شود. حتا مورد داشتیم که آمد و به ما اعلام کرد که من آمادگی دارم به پیاده‌روی اربعین بروم. خُب ما این‌ موارد را نکته‌های مثبتی می‌دانیم یا در بحث‌های خانوادگی، نشست‌های مختلفی با خانواده‌ها برگزار کردیم و حتا مثلا از دفتر امام‌جمعه کمک گرفتیم. یک خانواده‌ای داشت متلاشی می‌شد، ما با این نگاه فرهنگی، زود برای حکم طلاق اقدام نکردیم و در نهایت نتیجه‌بخش بود. همین فرمایش مقام معظم رهبری که دیشب (شب قبل از مصاحبه) فرمودند به حرف‌های مردم گوش کنید، واقعاً به‌عنوان یک نکته مهم در ارتباط با افرادی که به ما مراجعه می‌کنند، تاثیرگذار است.
 با حضور شما قرار است شاهد چه نکات مثبتی در دادگستری سیرجان باشیم؟
در تکمیل کارهایی که همکاران من قبلاً داشتند انجام می‌دادند، می‌خواهم تسریع در رسیدگی را انجام دهم. کیفیت آرا و اتقان آرا که مبحث مهمی است. باید شنوای حرف مردم باشیم تا بتوانیم مشکلی از مشکلات‌شان را برطرف کنیم. در حیطه امنیتی، عدالت و انصاف آنچه را که شرع به ما اجازه داده بتوانیم در قالب همین قانونی که فعلا داریم، استفاده کنیم و انشاالله منشا خیر باشد. در بحث پیشگیری بیش از پیش اقدام خواهیم کرد. از طرفی با توجه به این‌که امکان ایجاد دادگاه بخش در سیرجان نمی‌باشد، ریاست محترم کل دادگستری استان دستور دادند ایجاد یک مجتمع قضایی در سیرجان را پیگیری کنیم.
 در مورد تسریع در رسیدگی، چه مواردی در اختیار شماست تا زمان رسیدگی را کاهش دهید؟
فرض کنید یک پرونده مربوط به کارشناسی می‌شود. اگر آن قرار کارشناسی‌مان را دقیق بنویسیم، دوباره‌کاری نمی‌شود. آن کارشناس متبحر که باید با ما همکاری کند اگر بتواند به موقع کارش را انجام دهد، ما هم مهلت تشخیص را برایش تعیین کنیم و خلاصه در این قضیه اگر تعامل و همکاری باشد، قطعا رسیدگی‌های‌مان تسریع می‌شود. همچنین نحوه دادخواست دادن، طرح دعوا کردن مردم اگر به صورت صحیح باشد، از دوباره و سه‌باره‌کاری‌ها جلوگیری می شود و زودتر به اصل قضیه می‌رسیم. در این زمینه ایجاب می‌کند که یک فرهنگ‌سازی تحت عنوان معاضدت و ارشاد انجام شود تا مردم بیایند و از وکلا و واحد معاضدت و ارشاد استفاده کنند. طرح دعوای صحیحی را ارایه دهند و درگیر خیلی از قضایا نباشند که آخرش نتیجه‌ای برای آن‌ها عاید نشود.
 اخیرا استاد گروه حقوق جزا دانشگاه شهید بهشتی و برخی دیگر پیش از او اعلام کردند که در جامعه از قوه قضاییه رضایت وجود ندارد. نظر شما چیست؟
رضایت که در سیستم قضایی نسبی است. به هر صورت هر دوگروهی که به ما مراجعه می‌کنند، چه خواهان و چه خوانده، یکی بالاخره احتمال دارد نتواند دلایل را ارایه بدهد و محکوم شود. این‌که بخواهیم بگوییم نارضایتی به‌صورت گسترده و خیلی زیاد است، نه. ما افراد متعددی داریم که حتا وقتی محکوم می‌شوند، از روند رسیدگی ما اظهار تشکر هم دارند. مهم این است که ما بتوانیم احقاق حق کنیم و انصاف و عدالت را رعایت کنیم. به نظر من نارضایتی به این نحو که عنوان می‌کنند، به‌صورت یک شبهه و شایعه است و صدق نمی‌کند.
 اما طبیعتا نمی‌شود گفت نارضایتی وجود ندارد. یک‌بار اگر اشتباه نکنم جایی خواندم که رضایت از قوه قضائیه پنجاه درصد است.
مطمئن باشید خیلی بیشتر است. من جایی که کار می‌کردم، احساس می‌کردم رضایت از مجموعه و نه یک فرد، شاید بالای 80 درصد هم بود. آن 2۰ درصد هم وقتی‌که حتا محکوم می‌شدند، می‌آمدند و تشکر می‌کردند. فردی که مواد مخدر حمل می‌کند، قطعا محکوم می‌شود. خودش و خانواده در مرحله اول ناراحت هستند و ناراضی به نظر می‌آیند اما وقتی می‌بینند روال کاری که ما داریم با قانون مطابقت می‌کند، می‌گویند این رفتار قانونی است. احساس نارضایتی زمانی است که رفتارمان مناسب نباشد.
 بنا به دلایلی در کشورمان برخی از نهادها ترجیح می‌دهند تا حداقل به شکل عمومی نکات منفی مربوط به خود را تایید نکنند. چون معتقدند گفتنش دارای اثرات منفی است و باید به صورت درونی مشکل حل شود.
مشکلی ندارد که این مسایل مطرح شود. چه اشکالی دارد؟
 یکی از مسایل برخورد برخی قضات است که هم برای دیگران اتفاق افتاده و هم خودمان تجربه کردیم. بعضی از قضات رفتار تندخویانه‌ای دارند و انگار تصمیم‌شان را از قبل گرفته‌اند.
من چنین موضوعی را ندیدم. یعنی در روش قضایی و قانونی ما و همچنین توصیه‌های دین ما و مطالبی که مقام معظم رهبری فرمودند، این موضوع نباید باشد، از طرفی باید شنونده خوبی باشیم. آن موارد قطعا شایسته و در شان قاضی نیست و اخیرا هم که ریاست قوه قضاییه اعلام کرده که اگر تخلفی یا خدای ‌نکرده مفسده‌ای درون قوه باشد، به‌شدت با آن برخورد می‌شود.
 شما در مورد وجود فساد در دستگاه قضایی گفتید خدایی نکرده اما شواهد این نکته را می‌رساند که فساد در دستگاه قضایی وجود دارد.
خُب ببینید، در همه قشری شاید تخلف باشد و دادگستری هم مصون از این قضیه نیست. حالا ما در حد گسترده ندیدیم که مثلا تصور برخی‌ این است که فساد همه‌جا را گرفته باشد. حتا مقام معظم رهبری هم به این نکته صراحتاً اشاره کردند. چون براساس موقعیت و رسالتی که قوه قضاییه دارد، فساد در حد کم هم برای تشکیلات اضافه است. شدت برخورد را آقا تایید فرمودند و باید با موارد فساد برخورد سریع و قاطع شود تا باعث اطمینان‌بخشی به جامعه بشود. وقتی‌که 5 یا ۱۰ نفر قاضی منفصل شدند، خُب این برخورد است دیگر‌. اما این‌که بگوییم همه دچار مشکل هستند اشتباه است. موضوع برخورد به این جهت است که فردی که درصدد برخورد با مفاسد است، خودش باید مهذب باشد.
 بیان اخبار مرتبط با برخورد با قضات متخلف برای مردم امیدبخش است. چون نتیجه می‌گیرند بالاخره نظارت وجود دارد.
بله، ما هم می‌گوییم حداقلش یک شفاف‌سازی صورت می‌گیرد و قطعا اثرات مثبتی باید بگذارد که بقیه همکاران ما قانون را رعایت کنند تا مشکلی برای مردم پیش نیاید. شاید مثلا انتشار اخبار برخورد با فساد از طریق همین مطبوعات یا رسانه‌ها خودش از دیدگاه جرم‌شناسی تاثیر مثبتی به همراه داشته باشد. به این معنی که افراد در برابر قانون مساوی هستند.
 اما همچنان شاهدیم که به حداقل خبر یعنی مثلا برکناری تعدادی قاضی اشاره می‌شود.
آن بستگی دارد به تصمیم‌گیران اصلی که آیا این موارد باید مطرح شود یا نه؟ چون این‌ها باید در چهارچوب مقررات اعلام شود. علنی شدن اسم و جرم برای هر تخلف و هر نوع برخوردی هم نیست. اگر آن شرایطی را که رییس محترم قوه یا مسئولان عالی‌رتبه تشخیص دادند، داشته باشد، مطرح می‌شود و مشکلی ندارد.
 شخص شما چه راهکارهایی برای مبارزه با مفاسد احتمالی در مجموعه تحت ریاست خودتان دارید؟ برنامه‌تان برای برخورد یا پیشگیری چیست؟
الحمدالله ما در حوزه کاری‌مان آدم‌هایی که بخواهند تبانی بکنند نداریم. در نشست‌های قضایی‌مان هم موارد را مطرح می‌کنیم و تذکراتی به همکارانمان داده می‌شود. بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی در این قضیه وجود دارد که این‌ها را تبیین می‌کنیم اما الحمدالله مشکل خاصی را نداریم. ما به‌عنوان یک سرباز باید انجام ‌وظیفه کنیم. وقتی داریم با این دید و از جنبه خدمت نگاه می‌کنیم قطعا مشکلات به وجود نمی‌آید. حتا رفت‌وآمدها، حتا سلام کردن‌ها، نگاه کردن‌ها، خُب این‌ها باید منصفانه و عادلانه باشد. حتی تُن صدایمان نسبت به طرفین پرونده باید عادلانه‌ باشد. این توصیه مقام معظم رهبری است و من هم خیلی تاکید می‌کنم که فرمودند اگر شرایطی که یک قاضی از دیدگاه امام علی(ع) باید داشته باشد را مراعات کنیم، مردم هم خیلی راحت‌تر حرف‌شان را با ما در میان می‌گذارند. خیلی از مسایل اسرار هستند و شاید جز در پیشگاه قاضی جای دیگری مطرح نشود. پس قاضی رازنگهدار مردم باید باشد. چنین مواردی را اگر رعایت کنیم، انشاالله مشکلات کمتر می‌شود.
 چرا دادگاه‌ها اجازه علنی شدن محاکمه را نمی‌دهند؟ به طور مثال چند مورد پرونده فساد مالی در سیرجان داشتیم که البته دادگاه در کرمان بود اما علنی نبود. درحالی‌که تمام‌شان مستقیم یا غیرمستقیم مرتبط با حقوق عامه بودند.
منظورتان از فساد چیست؟
 ماجرای شهرداری، شرکت نفت یا اداره دارایی. ما هنوز هم واقعا نمی‌دانیم در این پروند‌ها واقعا چه اتفاقی افتاده؟
اصل در علنی برگزار شدن دادگاه‌ها است مگر اینکه شرایط خاصی باشد و قاضی تشخیص غیرعلنی بودن دهد یا پرونده‌های خاص خانوادگی یا مسایل به نوعی منافی عفت و این‌ها باشد. خُب این‌ها را خود قانون‌گذار اجازه نداده. در بحث‌های دیگر اگر قاضی تشخیص دهد که دادگاه به صورت علنی باشد، قانون هم پیش‌بینی کرده است.
 سؤال من از شما به عنوان یک کارشناس این است که عجیب نیست دادگاه‌های ما علنی نیست ولی اعدام‌های ما علنی است؟
دادگاه‌ها که الان از تلویزیون هم پخش می‌شود. مطابق همان شرایطی که قانون‌گذار اجازه داده و در چارچوب قانون است. نمی‌خواهیم که...
 برگزاری علنی دادگاهی که به منافع عمومی مرتبط است، آیا تاثیر مثبتی دارد یا خیر؟
به نظرم تا الان آنچه را که صدا و سیما به جهت شفاف‌سازی پخش کرده، مثبت بوده. از طرفی اشاره کردم که اصل بر علنی بودن رسیدگی در محاکم است و علنی بودن مجازات اتفاقا باید به دستور قاضی و با توجه به شرایط باشد.
 مردم خیلی در مورد شوراهای حل اختلاف شکایت دارند. در گزارش‌هایی که برخی نشریات منتشر کردند، مردم برخی از اعضای شوراها را به گرفتن پول، پارتی‌بازی و نظایر این‌ها متهم می‌کردند.
اگر اعضای شورا خدایی نکرده دنبال تخلف و تبانی باشند، در قانون خود شوراها نحوه برخورد، رسیدگی به تخلفات و حتا جرایمی که دارند پیش‌بینی شده. از این تا به حال مراجعه‌ای نداشتیم که بگوییم نارضایتی وجود دارد. از طرفی شورا یک نهاد مردمی است. در قانون هم عنوان شده که به صورت افتخاری کار انجام می‌دهند. هدف‌شان صلح و سازش بین مردم است. هرچند در بعضی از موارد تا ۲۰ میلیون تومان می‌توانند به قاضی شورا مشورت بدهند اما هدف اصلی‌اش به اعتبار حالت مردمی بودن حل اختلافات تلقی می‌شود و به دنبال صلح و سازش هم باید باشند. یعنی ما خودمان سفارش‌مان این است که شوراها به صلح و سازش بپردازند به جای اینکه طرفی را محکوم کنند.
 شما زمانی که در بافت حضور داشتید، در یکی از سخنرانی‌های‌تان گفتید که ۶۰% پرونده‌های شورای حل اختلاف بافت با میانجی‌گری حل شده است. در مورد سیرجان هم آمار دارید؟
الان آمار دقیقی ندارم اما در سیرجان هم آمار گزارش اصلاحی و حل اختلافات بالا است.
 دلیل وجود این همه پرونده قضایی را چه می‌دانید؟ به نظرتان تداخل قوانین و به روز نبودن آن‌ها چقدر در تشکیل پرونده‌های قضایی موثر است؟
برخی عواملی که باعث می‌شوند بعضی از پرونده‌ها تشکیل شود، مثل فقر، بیکاری، اعتیاد و امثال این‌ها جای دیگری رقم می‌خورد و بازخوردش به قوه قضاییه می‌آید و منجر به تشکیل پرونده می‌شود. از این دید بخواهید نگاه کنید قطعا عوامل جای دیگری هستند و ارتباط مستقیم با قوه قضاییه ندارند.
 یکی از مشکلات جدی دادگاه‌ها ما هزینه‌های آن است. مواردی را دیدم که طرف پولدار ماجرا طرف بی‌پول را به دادگاه حواله داده! گفته برو شکایت کن. خیال این آدم جمع است چون می‌داند با گرفتن چند وکیل می‌تواند طرف دیگر ماجرا را آن‌قدر بدواند و خرج ایجاد کند که بالاخره یک‌جایی تسلیم شود.
بر اساس قانون اساسی، یکی از وظایف قوه قضاییه فصل خصومات بین مردم است. ایجاد و تامین عدالت قضایی به عنوان نکته‌های مهم در قانون اساسی است. ما خودمان ملجا و پناه محرومان و مستضعفان هستیم تا مردم خیلی راحت بتوانند در دستگاه قضایی با توجه به گستره‌ای که الان دارد، حق‌شان را بگیرند. قبلا خیلی از بخش‌ها دادگاه‌ نداشتند و شرایط سخت بود اما الان همه جا دستگاه قضایی در اختیار مردم است. این یکی از برکات انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است. ما خودمان را به عنوان پناهگاه مردم می‌بینیم. اینجا هم در رسیدگی‌های‌مان باید با دلیل و مدرک و منطق برخورد کنیم. می‌توانیم بگوییم تفاوتی بین فقیر و غنی در این قضیه نداریم و باید عادلانه برخورد شود. اما آنجایی که یک آدمی بنا به گفته شما پول و توانایی طرح دعوا را هم ندارد و نمی‌تواند پیگیر کار شود، خُب اینجا هم قوه قضاییه از راه‌های مختلفی مثل اعسار در هزینه‌های دادرسی، واحد معاضدت یا وکیل در اختیار قرار دادن، می‌تواند کمک کند که اگر حقی دارد، احقاق حق شود و هر فردی که راجعه کرده می‌تواند از وکیل معاضدتی یا تسخیری استفاده کند.
 گفته می‌شود وکلای تسخیری از نظر تسلط بر مباحث از وکلای آزاد در رتبه کمتری قرار دارند.
نه. قرار نیست ما در بحث وکیل‌های تسخیری آدم‌های خاصی را انتخاب کنیم. دادگاه می‌تواند همان وکیل متبحری که در حوزه قضایی است را به عنوان وکیل تسخیری انتخاب کند. چون هر وکیلی می‌تواند در سال چند تا پرونده را به عنوان تسخیری و معاضدتی عهده‌دار شود. این‌طور نیست که ما بگوییم وکیل‌ها دو یا سه گروه هستند.
 یکی از انتقادها به سیستم جاری ما این است که تا مدت‌ها به متهم اجازه دسترسی و استفاده از وکیل را نمی‌دهند.
این موضوع در قانون اساسی پیش‌بینی شده است که طرفین می‌توانند وکیل داشته باشد. این‌که الان در قانون آیین دادرسی کیفری به صراحت آمده است. فرد حتا وقتی به کلانتری هم که معرفی می‌شود، حق سکوت دارد و این که تا وکیلش نیاید، جواب ندهد. در قانون آیین دادرسی کیفری مصوبه ۹۲ این مورد پیش‌بینی شده و بعضی از جاها و بعضی از پرونده‌ها اجبارا باید وکیل باشد. یعنی قانون ما خیلی فراتر از جاهای دیگر است. ما می‌گوییم مثلا در پرونده‌های اطفال، پرونده‌هایی که حبس ابد دارد یا پرونده‌هایی که سلب حیات دارد، اجبارا باید وکیل تعیین شود و اگر خودشان هم وکیل تعیین نکنند، وکیل تسخیری تعیین می‌شود.
 یکی از انتقادهایی که به دستگاه قضا وارد است، بند ۵ اصل ۱۵۶ قانون اساسی است که پیشگیری از وقوع جرم را بر عهده دستگاه قضایی گذاشته اما به نظر می‌آید دستگاه قضایی در این مورد فعالیت چندان و قابل‌توجهی ندارد.
نه، این‌طور که می‌گویید نیست. مخصوصا با توجه به اینکه اخیرا معاونت پیشگیری وقوع جرم در قوه قضاییه راه‌اندازی شد، دستورالعمل‌های مختلفی صادر شده و هماهنگی‌های بین سازمانی انجام‌شده که در حوزه مرکز کارهای سیاست‌گذاری را انجام می‌دهند. در شهرستان‌ها و برای شیوه‌های اجرایی ما کمیسیون‌های متعددی داریم در موضوعات مختلف، حالا چه آسیب‌هایی مثل طلاق، بحث مواد مخدر، اعتیاد، حتا حمل‌ونقل، تصادفات و خلاصه جلسات متعددی گرفته‌شده و قوه قضاییه ورود پیدا کرده است. هرچند همه‌ چیزهایی که در زمینه‌های اجرایی اتفاق می‌افتد، مربوط به قوه قضاییه نیست اما این هماهنگی را به ‌عنوان محوریت، قوه قضاییه انجام می‌دهد که ان‌شاءالله مسایل و مشکلات کمتر شود.
 بنرهای تبلیغی برخی نهاد‌ها در مورد پوشش و حجاب خانم‌ها بیشتر عدم امنیت را ترویج می‌کنند تا پیشگیری از جرم. مثلا می‌نویسند خانم‌هایی که فلان پوشش را دارند، بیشتر در معرض مزاحمت قرار می‌گیرند. معنی امنیت و پیشگیری این نیست که فقط به خانم‌ها بگوییم اگر فلان پوشش را داشته باشید در معرض تعرض هستید بلکه امنیت یعنی حتا اگر پوشش مناسب نیست باز هم هیچکس جرات تعرض و ایجاد مزاحمت را نداشته باشد.
ما در نحوه تبلیغات، از عناوین و کلماتی که در کاهش جرم تاثیرگذارتر باشند و منجر به رعایت بیشتر قانون شوند، استقبال می‌کنیم. به این صورت هم نیست که کلیشه‌ای انجام شود. کلمات دیگری هم می‌شود استفاده کرد. هر نوع تبلیغی که بتواند در رابطه با کاهش جرم استفاده شود، ممنوعیتی ندارد و می‌توانیم استفاده کنیم.
 برخی معتقدند این نوع نوشته‌ها به گونه‌ای تشویق‌کننده و تحریک‌کننده‌ی مجرمان هستند. مثل اینکه فرد را بیاورند اینجا و شما بگویید چرا به آن خانم تعرض کردی، بگوید حاج آقا پوشش‌ش بد بود! ممکن است شما بگوئید ما داریم به خانم‌ها اخطار می‌دهیم اما نمی‌شود از طریق ایجاد عدم امنیت، به امنیت رسید.
تبلیغات بنر و نظایر این‌ها، سلبی نیست. ما داریم آگاه‌سازی می‌کنیم. حالا اگر متخصصان امر تشخیص دهند که شاید این نوع تبلیغ مضر باشد ما می‌توانیم به هر صورت به نحوی این کار را بکنیم که این اتفاقات نیفتد. البته این بحث فراتر از بحث جرم است. هدف ما آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی است و مخاطب آن عامه مردم هستند. بحث این نیست که ما حتما کسی را مجرم تلقی کنیم. چون اطلاق عنوان مجرمانه به یک نفر، مشکل را بیشتر می‌کند. ما داریم آموزش می‌دهیم و فرهنگ‌سازی می‌کنیم و برچسب مجرمانه به فردی نخواهیم زد.