چاپ

محمد شهسواری خواننده کنسرت نگاه کن به نگاهم:
می‌خواهم سیرجان را با هنرمندان مطرح کشور آشنا کنم

 حسین اطمینان
بهمن ماه سال گذشته در کنار «کیوان ساکت» یکی از نوازندگان چیره‌دست تار در سیرجان برنامه اجرا کرد و خود را به عنوان یک خواننده باکیفیت معرفی کرد. خودش می‌گوید نزدیک به دو سال است برای تمرین با نوازندگان مطرح کشور پایش به پایتخت باز شده و هر ماه یکی دو بار برای تمرین به تهران می‌رود. او علاوه بر افزایش کیفیت آوازخوانی قصد دارد هنرمندان مطرح و اساتید موسیقی را هم برای اجرای برنامه به سیرجان بیاورد تا به قول خودش سیرجانی‌ها هم از حضور این افراد بهره ببرند. محمد شهسواری را سیرجانی‌ها با گروه سایه‌سار می‌شناسند اما حالا او راهی جدید در پیش گرفته و پنج‌شنبه این هفته با سه تن از نوازندگان مطرح کشور در سینمای سیرجان کنسرتی با عنوان «نگاه کن به نگاهم» دارد. با او به گفت‌وگو نشستیم.
 تا چند سال پیش وقتی دیگران می‌خواستند تو را معرفی کنند می‌گفتند برادر رحیم شهسواری.
بله درست است.
 اما الان باید بگوییم رحیم شهسواری برادر محمد شهسواری چه اتفاقی در این چند سال‌ها رخ داده است؟
هیچی. (می‌خندد) الان هم رحیم استاد من است. من الان چند سال است علاوه بر کارهایم در سیرجان تمرکزم را روی پایتخت گذاشته‌ام. بر اساس تمرین‌هایی که داشتم و آموزشی که دیده بودم الان با آدم‌های حرفه‌ای تمرین می‌کنم و هر ماه حداقل یک‌ یا دوبار به تهران می‌روم.
 برای آموزش می‌روید؟
بیشتر برای تمرین می‌روم. با گروه‌ها و نوازندگان مختلفی کار می‌کنم.
 چی شد که پایتخت را انتخاب کردید؟
پایتخت جوری است که هنرمندان خیلی خوب و اساتید و نوازندگان طراز اول آنجا هستند. این‌جور نیست که شهرستان‌ها نوازنده خوب نداشته باشند، نه. همان نوازندگان خوب هم شهرستانی هستند که به تهران مهاجرت کرده‌اند و در تهران متمرکز شده‌اند. من هم مجبور شدم به همین دلیل به تهران بروم. از دو سال پیش این موضوع به صورت جدی شروع شده و ادامه هم دارد. در اینجا هم با گروه سایه‌سار فعالیت دارم ولی آنجا هم با نوازندگانی کار می‌کنم. بعد از این کنسرت هم ممکن است یک اتفاق بزرگ‌تری بیافتد و با یکی از اساتید کنسرتی در سیرجان داشته باشم.
 در سیرجان مشکل زیرساخت برای این کنسرت‌ها ندارید؟
بزرگ‌ترین مشکل ما نبود سالن است. چون نوازندگان چندین بار به من تاکید کردند که سالن چگونه است، من هم گفتم خوب است. به خاطر نبود سالن مجبوریم از سالن سینما استفاده کنیم. هزینه‌های یک کنسرت خیلی بالاست. اگر سالنی بود که حداقل 700 صندلی داشت می‌توانست هزینه‌ها را پوشش دهد. سالن سینما هم برای کنسرت مناسب نیست. نور و صدای مناسبی ندارد اما مجبوریم از آن استفاده کنیم. حالا این را در نظر بگیرید که اساتیدی مثل کیوان ساکت و مهاجری و... که در بهترین سالن‌های ایران و جهان اجرا داشته‌اند بار اول می‌آیند و اجرا می‌کنند ولی برای بار دوم کار سخت می‌شود. ما در زیرساخت‌ها مشکل داریم. این هنرمندان مطرح در بندرعباس و کرمان اجرا داشته‌اند. خودم تمام تلاشم این است که تا زمانی که توان دارم و تا جایی که بتوانم اساتید بزرگ را به سیرجان بیاورم. امیدواریم سالنی درست کنند.
 شهرداری آهن‌ریزی یک سالن را در کنار فرهنگسرا انجام داده است.
این سالن که اصلا پیگیری نمی‌شود. چند سال است رهایش کرده‌اند به امان خدا و هیچ بودجه‌ای ندارد. فقط آهن‌ریزی شده. این سالن هزار صندلی دارد و اگر درست شود مشکلات ما حل می‌شود.
 فکر می‌کنید از کارهایی که با این هنرمندان اجرا می‌کنید استقبال می‌شود که هزار نفر به سالن بیایند؟
بله صددرصد، شک ندارم. کنسرت اولی که با استاد ساکت داشتم دلهره داشتم که الان چه می‌شود. مردم سیرجان بسیار با فرهنگ و هنر دوستند. اگر کار خوب ارایه شود قطعا می‌شناسند و استقبال می‌کنند. اگر کار بد ارایه بدهی یک بار مخاطب بیاید، دیگر استقبال نمی‌کند ولی اگر کار فاخر باشد قطعا مخاطب استقبال می‌کند.
ما برای کنسرت استاد ساکت 300 نفر مخاطب داشتیم، استاد ساکت بعد از کنسرت به من گفت این مخاطبی که من اینجا دیدم هیچ‌جا ندیدم. گفت کم هستند ولی من مثل این 300 نفر مخاطب ندیدم. حسی که گرفته بودند خیلی خاص بود. استاد ساکت پیشنهاد دادند که ارکستر سیرجان را راه بیاندازیم و کارهای خود استاد را اجرا کنیم و خود استاد هم در ارکستر حضور دارند. البته اگر بتوانیم از پس هزینه‌ها بر بیاییم.
 سیرجان این تعداد نوازنده دارد؟
باید از جاهای دیگر هم کمک بگیریم. البته خودم هم خسته شدم.
 چرا؟
کارهای اجرا راحت نیست. ما با گروه در کنار هم نیستیم. مثلا هفته قبل من عصر سه شنبه راه افتادم و ظهر چهارشنبه رسیدم تهران با توجه به خستگی زیاد تا شب تمرین کردم.
 خستگی روی صدایت اثر نمی‌گذارد؟
صددرصد می‌گذارد. بی‌خوابی، استرس و... تاثیر دارد. قطعا تمرکز لازم را نداریم. بعد از تمرین شب دوباره برگشتم به سیرجان و روز بعد رسیدم. این نوع تمرین خسته کننده است.
 دغدغه گرفتن مجوز و... را در سیرجان نداشتید؟
نه. مسئولان خیلی همکاری کردند. از وقتی شناختند و می‌دانند که کار خوب اجرا می‌شود خیلی حمایت کردند. بدون حمایت آنها این کنسرت و کنسرت استاد ساکت اجرا نمی‌شد.
 با توجه به این سختی‌هایی که می‌گویید چه شد که به تهران رفتید و هنوز هم ادامه می‌دهید؟
من خیلی وقت پیش باید می‌رفتم. الان که دارم پیر می‌شوم. (با خنده)
 متولد چه سالی هستید؟
1363. من ده سال پیش باید می‌رفتم. به خاطر مشکلات مالی نمی‌توانستم بروم. فقط از راه موسیقی نمی‌شود هزینه زندگی را بگذرانید. من می‌بایست در سنی می‌رفتم که ذوق و شوق و انرژی‌ام بیشتر بود. اما باز هم باید می‌رفتم چاره‌ای نبود.
 برای آموزش نمی‌روید؟
آموزش که از 9 سال پیش می‌روم. ماهی یا دوماهی یک بار می‌رفتم.
 پیش چه کسی؟
پیش آقای نوربخش و چند وقت هم پیش آقای شاه‌زیدی کار کردم. موسیقی را باید تا آخر عمر آموزش دید. در ذهنم این است که پیش اساتید دیگری هم بروم. هر استادی یک سری نکته‌ها دارد که به شما بدهد. آموزش برای ما مثل هنرجوی مبتدی نیست که هر هفته برویم. یک سری تکنیک را آموزش می‌دهند و بعد از آموزش هم خودشان راهنمایی‌ات می‌کنند. در حد تکنینک و تمرین‌های حرفه‌ای است.
 شما قبل از اجرا با استاد ساکت با گروه سیرجانی اجرا می‌کردید، چه شد که با آقای ساکت اجرا کردید. کجا با ایشان آشنا شدید؟
سه سال و نیم پیش کارگاه آقای نوربخش بود که من آواز می‌خواندم و هنرآموزان صحبت می‌کنند که یک نفر از سیرجان آمده و صدای گرمی دارد. یکی دو بار هم ایشان صدای مرا از نزدیک شنید. یک دوست هم داشتم که از شاگردان آقای ساکت بودند. رابطه‌ای شکل گرفت و این کنسرت محصول همان رابطه بود. سه ماه ونیم تمرین کردیم.
 برای این کنسرت جدید چقدر تمرین کردید؟
حدود چهار ماه تمرین داشتیم. ماه به ماه می‌رفتم تهران و تمرین می‌کردم.
 در مورد گروه توضیح می‌دهید؟
آقای شروین مهاجر نوازنده کمانچه که یکی از چیره‌دست‌ترین نوازندگان حال حاضر کشور هستند. آقای فکوری در تارنوازی هم بسیار عالی و آهنگساز قابلی هم هستند و آهنگ‌های این کنسرت هم از خودشان است.
 کارها قبلا اجرا شده‌اند؟
چند تا از کارها قبلا اجرا شده و چند تا هم جدید هستند. آقای صفری تنبک و زروان می‌نوازند. زروان ساز ابداعی آقای صفری است. یک ساز مخروطی شکل که در بالا سه ساز مثل تیمپو وجود دارد. ایشان در گروه آقای شهرام ناظری نوازندگی می‌کنند.
 چه تعداد اثر در این کنسرت اجرا می‌شود؟
آقای فکوری همه را آهنگسازی کرده‌اند. سه تصنیف و دو آواز اجرا می‌شود. شعرها از مولوی‏، اخوان ثالث و کیانا وحدتی است. یک آواز بداهه هم در دشتی اجرا می‌کنیم. تک‌نوازی کمانچه‏، تار و تنبک و زروان هم داریم. زمان کنسرت هم حدودا یک ساعت است. علاقه‌مندان برای تهیه بلیط کنسرت به آموزشگاه موسیقی شیدا در خیابان ولی‌عصر و ویدئو کلوپ شعله مراجعه کنند.
 چگونه با این گروه آشنا شدید؟
آنجا این گونه نیست که یک گروه باشند و یک نوازنده فقط در یک گروه بنوازد. این‌جوری نیست که فلانی با من کار کند و با کس دیگری کار نکند. آنجا حرفه‌ای نوازندگی می‌کنند و ممکن است یک نفر امشب با من و فردا شب با یک نفر دیگر ساز بزند. البته در سیرجان بچه‌ها خوب هستند و حاشیه‌ها نسبت به دیگر جاها کمتر است. یک هنرمند آزاد است و می‌تواند اجرا کند و حرفه‌ای هم همین است. یک گروه چقدر می‌تواند در سال کنسرت بگذارد؟ البته پایتخت ضبط دارند و آموزشگاه‌ها هم هست. من هم با آنها در آموزشگاه‌ها آشنا شدم.
 شغلت چیست؟
در شرکت آرمان گهر کار می‌کنم.
 مدیرانت همکاری می‌کنند؟
بله همکاری دارند. اگر نداشتند واقعا نمی‌توانستم کار کنم.
 نمی‌خواهید آلبوم بدهید؟
نه. دو پیشنهاد خیلی خوب از دو آهنگساز معتبر یکی از اصفهان و دیگری از تهران داشتم. هزینه‌هایش را پرسیدم حداقل هزینه تولید آلبوم 25 میلیون تومان می‌شود. البته اگر بخواهی از نوازندگان طراز اول استفاده کنی و ممکن است آهنگساز بگوید فقط فلان نوازنده باید بزند. این‌جوری هزینه‌ها بالاتر می‌رود.
 احتمال بازگشت سرمایه هم خیلی کم است.
احتمال بازگشتش اصلا وجود ندارد. اصلا بازگشتی در کار نیست. مگر اینکه از طریق آلبوم بتوانی یک سری هنرجو جذب کنی که آن هم غیر‌مستقیم است. مستقیم غیرممکن است. حتی آهنگسازان و خوانندگان مطرح هم نمی‌توانند. مخصوصا حالا که راحت آهنگ‌ها را دانلود می‌کنند. 10 درصدش هم برنمی‌گردد. ولی ممکن است روی کنسرت‌ها هم تاثیر بگذارد.