شنبه, 25 آبان 1398

هفته‌نامه شماره 581:  20 آبان ۱۳۹۸

مضحکه شبیه قتل متفاوت با اجرای تهران بود

 پاسارگاد: هفته گذشته سید علیرضا تقوی نوشته‌ای در مورد نمایش «کابوس در بیداری» را در نشریه پاسارگاد به چاپ رسانید که در قسمتی از این نوشته، به نمایش «مضحکه شبیه قتل» به کارگردانی حمید موسوی اشاره کرده بود. حمید موسوی در واکنش به این موضوع این جوابیه را به دفتر نشریه فرستاد:.
ایشان در نوشته خود از دو مورد نام می‌برد؛ مورد اول کپی ناشیانه و مورد دوم کارگردان جوان که احتمالا منظورش بی‌تجربه بوده است. شما مدعی هستید که تقریبا بیشتر تئاترهای سیرجان را دیده‌اید. اگر این‌گونه بود بدون شک شما باید تا حدودی با اهالی تئاتر این شهر آشنا می‌بودید. تنها جهت اطلاع شما با اینکه هیچ‌وقت تمایلی ندارم که از سابقه کاری حرفی به میان بیاورم، باید برای شما مواردی از سوابقم را ذکر نمایم؛ آغاز فعالیت‌های نمایشی از سال ۱۳۸۴؛ بازی در نمایش‌های: روباه دم‌بریده، ضامن آهو، ماه‌پیشونی، مجازاتی برای آن‌کس که قاتل دیگری بود، ماداگاسکار، سقوط، پخ پخو، وعده‌گاه نهنگ‌ها، خانه گورستانی، علیمردان‌خان، سوخته‌سال، هزارقصه هزارساله، مضحکه شبیه قتل. کارگردانی نمایش‌های: سقوط، تن‌پوش پیروزی، پری مهربان، ددو جونور، خانه گورستانی، هزارقصه هزارساله، راز نیمه‌سوخته، مضحکه شبیه قتل، سوسوی چراغ خانه. نویسنده نمایشنامه‌های: سقوط، خانه گورستانی، هزارقصه هزارساله، راز نیمه‌سوخته، سوسوی چراغ خانه.
جوایز جشنواره: برگزیده کارگردان جوان در سال ۸۹ در بیست و یکمین جشنواره تئاتراستان کرمان با نمایش خانه گورستانی، مقام سوم بازیگری مرد در بیست و دومین جشنواره تئاتر استان کرمان در سال ۹۰ با نمایش سوخته‌سال، تقدیر در جشنواره بیست و چهارم استان کرمان در سال ۹۲ با نمایش هزارقصه هزارساله، برگزیده دو دوره متوالی به عنوان جوان برتر در زمینه هنرهای نمایشی در سیرجان. ۴ سال عضو هیئت‌مدیره و ۳ سال رییس انجمن هنرهای نمایشی شهرستان سیرجان. گمان نمی‌کنم دیگر بتوان گفت که کارگردان جوان و بی‌سابقه و بی‌تجربه! حقیقتا با سوابقی که عرض کردم و آن هم پس از چندین سال تجربه کارگردانی و نوشتن و حضور در جشنواره‌های مختلف بسیار مضحک بنظر می رسد که بنده نیازمند آن باشم که بخواهم از یک اثر کمدی نمایشی اجرا شده، کپی نمایم. کمی به این حرف‌تان فکر کنید، البته قضاوت با دیگران.
اما مورد اول که معتقد به کپی ناشیانه هستید؛ چند مورد در زمینه کپی و یا تقلید خدمت‌تان عرض نمایم. نمایش «مضحکه شبیه قتل» در سیرجان از چند نظر متفاوت با اجرای تهران است که شامل؛ طراحی صحنه، اجرای موسیقی، میزانسن‌ها، طراحی لباس، آکسسوار صحنه، تغییر لهجه یکی از بازیگران، تغییر در قسمتی از نمایشنامه، حذف یکی از شخصیت‌های نمایشنامه و... است. گواه این حرفم وجود فیلم اجرا از هر دو اثر است. پس بهتر است باز هم فیلم این اثر را با دقت ببینید. من نمی‌دانم منظور و تعریف شما از کپی چیست؟ ولی اگر فکر کرده‌اید که چرا همان دیالوگ‌ها گفته شده است باید خدمت‌تان عرض کنم که نمایشنامه یکی است و قرار نیست که دیالوگ‌ها در سیرجان با تهران متفاوت باشند تا فکر کپی به سر شما نزند. نمایشنامه همان است که باید اجرا شود و اگر شما این نگاه را داشته باشید اصولا باید بگویید که همه تئاترها در سیرجان کپی هستند که البته در صحبت خود چنین ادعایی نیز داشتید. چون خیلی از تئاترها حتی با همان طراحی صحنه و لباس‌ها در سیرجان اجرا می‌شوند. البته از نظر بنده همان ساختار هم می‌تواند از کپی‌برداری خارج شود اگر نگاه نویی را به تماشاگر عرضه نماید، اتفاقی که به وفور در پایتخت هم می‌افتد. نمی‌دانم شما چه تعداد کار در تهران دیده‌اید اما آنچه برای من روشن است این است که شما از تئاتر عقب و دور هستید. عدم آگاهی و شناخت شما باعث شده که شما مطلبی را در نشریه به چاپ برسانید بی‌آنکه به موضوع آگاه باشید. بارها از محیط‌های اجرای نامناسب نام می‌برید در حالی که نمی‌دانید اهالی تئاتر سیرجان در این زمینه باید مورد تقدیر قرار بگیرند چراکه با حداقل‌ها ساختند و اجازه ندادند که چراغ تئاتر این شهر خاموش شود. هرچند خود هنرمندان تئاتر بارها از وضعیت نامطلوب مکان اجرایی از مسئولان گله‌مند بودند اما شما به راحتی در این مورد به جامعه تئاتر سیرجان توهین می‌کنید بی‌آنکه بدانید اهالی تئاتر با جان و دل در حفظ همین مکان‌های کم امکانات، تلاش کردند، که البته ذکر این نکته مهم است که امسال به واسطه همین تلاش‌ها و از خودگذشتگی اهالی تئاتر سالن اصلی تئاتر این شهر بازسازی و بهسازی شده است. شما بسیار ناشیانه اسم مطلب خود را نقد گذاشته‌اید، هرچند که به نظر من این نوشته‌های شما تا حدود زیادی هدایت شده بوده است، چرا که در جایی از نوشته خود از دو کار خوب و باکیفیتی که در سیرجان دیده‌اید یاد می‌کنید ولی نامی از آنها نمی‌برید. چون به نظر می‌رسد از شما خواسته شده از این دو اثر نام نبرید تا شبهه‌ای ایجاد نشود ولی از دو اثر به قول خودتان کپی نام می‌برید. بنده به هیچ عنوان قصد جوابیه و پاسخگویی را نداشتم، چراکه از کاری که به روی صحنه برده بودم آگاهی کامل داشتم و حسابم با خودم مشخص بود. با این حال خواستم شما را نیز از این موضوع آگاه کنم تا هرآنچه را به ذهن‌تان می‌آید بنویسید و نامش را نقد بگذارید.