گفت‌وگوی پاسارگاد با مدیرعامل پایانه مسافربری بعثت سیرجان؛
«پایانه مسافربری بعثت» هفته دولت افتتاح می‌شود

‌ حسین افشار زیدآبادی: بهره‌برداری از این پروژه عظیم می‌تواند مسایل و مشکلات عدیده قبلی را مرتفع سازد
 دفاتر تعاونی‌ها را تا یک ماه الی 40 روز آینده در این محل مستقر می‌کنیم
 تمام تعاونی‌ها باید به پایانه انتقال پیدا کنند

 بتول بلالی
کلنگ احداث پایانه مسافربری بعثت شهرداری سیرجان از سال 1379 در زمینی به مساحت 25 هکتار زده شد. احداث این پایانه در دستور کار قرار گرفت. در سال 92-91 کار ساخت پایانه پیشرفت کمی داشت اما از سال 96 به صورت جدی بحث پیگیری ساخت پایانه مسافربری بعثت شروع و قرار شد کار تکمیل پایانه مسافربری بعثت در سه فاز انجام گیرد. به گفته‌ی حسین افشار مدیر پایانه مسافربری بعثت سیرجان، تا کنون دو فاز آن به طور کامل اجرا شده است. با توجه به پراکندگی تعاونی‌های مسافربری در سطح شهر و واقع بودن هر کدام از این‌ها در خیابان‌های مختلف و شلوغ شهر، پیوسته مشکلاتی برای رفت‌و‌آمد شهروندان، ترافیک و تردد اتوبوس‌های مسافربری در شهر ایجاد می‌شود. افشار از متمرکز شدن تعاونی‌های مسافربری در پایانه مسافربری بعثت خبر داد و گفت: «تا یک ماه آینده کار آماده‌سازی این پایانه تمام می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد».
حسین افشار زیدآبادی سابقه 22 ساله کار در شهرداری سیرجان دارد و می‌توان گفت 16 سال را در حوزه حمل و نقل فعالیت کرده است. او معاونت سازمان اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی را از سال 83 تا سال 87 عهده‌دار بود. وی اولین مدیرعامل سازمان تاکس‌‌رانی سیرجان از سال 91 تا 96 بود و به مدت یک سال در سمت معاون خدمات شهری شهرداری سیرجان خدمت کرد. افشار با تجربه چندین ساله در حوزه حمل‌و‌نقل اکنون مدیر پایانه مسافربری بعثت سیرجان است.
به گفته‌ی حسین افشار زیدآبادی؛«این پایانه به منظور جا‌به‌جایی و ساماندهی شرکت‌ها و دفاتر حمل و نقل بار و مسافر طراحی شده است. در سال 91 و پس از تصویب شورای اسلامی شهر سیرجان با تایید اداره‌کل فنی استانداری و همچنین اداره‌کل حمل و نقل و پایانه‌‌های استان کرمان، عملیات اجرایی اسکلت ساختمان در فاز اول اجرا گردید. اما تا سال 96 و با گذشت حدود 5 سال از عملیات احداث فاز اول پایانه مسافربری بعثت، روند و ادامه فاز دوم پروژه رها و متوقف گردید». وی حمل و نقل را کالبد و شریان اصلی اقتصاد شهر قلمداد می‌کند و معتقد است؛ پایانه در اقتصاد و فرهنگ شهر نقش دارد. افشار نبود بودجه کافی، وجود مشکلات و کم‌توجهی به حمل و نقل را دلیل تاخیر در کامل شدن این پروژه عنوان کرد و افزود: «از سال 96 تا کنون با حضور دکتر سروش‌نیا به صورت جدی بحث تکمیل پروژه پایانه مسافربری بعثت شهرستان سیرجان شروع شد و فاز دوم ساختمان پایانه و همچنین زیرسازی و احداث بلوارهای مورد نیاز با رعایت آخرین استانداردهای موجود انجام شده است و بهره‌برداری از این پروژه عظیم می‌تواند مسایل و مشکلات عدیده قبلی را مرتفع سازد».
 پایانه بعثت سیرجان از کامل‌ترین پایانه‌های استان کرمان است
افشار پایانه مسافربری سیرجان را یکی از مهم‌ترین و کامل‌ترین پایانه‌های استان ذکر کرد که همه موارد از بحث رفاهی، خدماتی، امنیتی، فرهنگی در آن در نظر گرفته شده است. وی به پاسارگاد گفت: «پایانه بعثت در تقاطع محورهای بزرگ مواصلاتی و در مسیر ترانزیت جنوب به شمال همچنین شرق به غرب کشور است. این پایانه در بلوار خلیج فارس سیرجان قرار گرفته و مسیر تلاقی شهرهای کرمان، یزد، بندرعباس، تهران، شیراز، بافت، جیرفت و... است. این اصلی‌ترین ویژگی این پایانه مسافربری است و مکان مناسبی برای سرمایه‌گذاری در جنوب شرق کشور می‌باشد. با توجه به اینکه مجتمع‌های تجاری و اداری را در اینجا طراحی‌ کردیم، موقعیت و شرایط مناسبی جهت مشارکت بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری است». وی نزدیکی پمپ بنزین، پمپ گاز، معاینه فنی خودرو را از ویژگی‌های دیگر این پایانه برشمرد و موقیعت آن را موقعیتی استثنایی قلمداد کرد.
 اشکالات پروژه را اصلاح کردیم
افشار توضیحاتی درباره پایانه و نحوه کار آن ارایه داد و گفت: «از تمام توان مدیریتی برای سر و سامان دادن به پایانه مسافربری استفاده کردیم. این هنر مدیریت است که بتواند پروژه و پیمانکار را به نحوی مدیریت کند که با افزایش سه برابری تورم به همان میزان مشخص قرارداد که از قبل تعیین شده است، پروژه را به اتمام برساند. بین چند پیمانکار حاضر در پروژه هماهنگی انجام دادیم. این پروژه اشتباهات و اشکالاتی داشت که آن‌ها را اصلاح کردیم. این اشکالات از قبل و در ابتدای احداث پروژه اتفاق افتاده بود؛ نظیر نما، سقف تاسیسات و... به عنوان مثال نمای پایانه به شکل تمام‌نما شیشه‌ای بود اما دکتر سرو‌ش‌نیا طرحی را برای تغییر نما پیشنهاد داد و طراحی کرد. این طرح تلفیقی از سوفال و سنگ و طرح آلومینیوم است که استحکام بیشتری هم نسبت به نمای قبلی(تمام‌شیشه‌ای) دارد. با اجرای این طرح، هزینه‌های اجرای نما را از حدود 4 الی 5 میلیارد تومان به حدود یک و نیم میلیارد تومان رساندیم. همچنین با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری جهت حمایت از تولید داخلی، از مصالح- تاسیسات و تولیدات داخلی استفاده کردیم. همچنین نیروها و پیمانکاران بومی را جهت اشتغال‌زایی به کار گرفتیم و با طراحان و مشاوران جهت طراحی عالی هماهنگی کردیم. با انجام این کارها توانستیم هزینه‌ها را کاهش دهیم».
افشار در مورد پیشرفت فیزیکی پایانه مسافربری بعثت گفت: «دو فاز کار به صورت کامل اجرا شده است و برخی طرح‌‌های در فاز بعدی اجرایی خواهد شد و امیدواریم در آینده نزدیک صورت پذیرد».
مدیرعامل پایانه بعثت در مورد امنیت خاطر شهروندان و محیط پایانه توضیحاتی ارایه داد و به برنامه تدارک دیده شده برای برقراری مسایل امنیت حرفه‌ای در پایانه اشاره کرد: «به منظور تامین امنیت طرح گیت امنیتی(سیستم گیت اسکن قرنیه چشم) در نظر گرفته شده است. بار و مسافر از آن محل تردد می‌کنند. این طرح امنیتی حرفه‌ای است. این گیت افرادی را که از این درگاه عبور می‌کنند، به طور کامل شناسایی می‌کند و برای اجرای این برنامه امنیتی کارهای غلاف‌گذاری را انجام دادیم و تاسیسات مورد نیاز را گذاشتیم».
 اقدامات صورت گرفته در فاز اول:
افشار جانمایی پایانه و عملیات اجرایی اسکلت ساختمان را از اقدامات انجام گرفته در فاز اول تکمیل پایانه مسافربری بعثت عنوان کرد و گفت: «این طرح در شورای اسلامی شهر سیرجان تصویب شده و به تایید اداره‌کل فنی و استانداری و اداره‌کل حمل و نقل و پایانه‌های استان کرمان رسیده است».
 اقدامات صورت گرفته در فاز دوم:
مدیرعامل پایانه سیرجان؛ ساخت ساختمان مرکزی پایانه به مساحت 3300 متر مربع و زیرسازی و احداث پارکینگ، بلوارها و فضای سبز و بوستان‌های مربوطه، معابر مورد نیاز جهت تردد اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها و تاکسی‌های شهری و بین شهری و همچنین خودروهای سبک شخصی، احداث باس‌واش، کارواش و تعمیرگاه مرکزی، ساخت مکان‌های رفاهی، تفریحی و فرهنگی مثل کافی‌نت، احداث غرفه‌هایی برای فروش سوغات سیرجان را از جمله اقدامات صورت گرفته در فاز دوم دانست.
درب برقی اتوماتیک، شیرآلات، سیستم صوتی، دوربین مداربسته، سیستم اعلام و اطفای حریق، انجام امور غلاف‌گذاری در جهت تدارک سیستم‌ امنیتی حرفه‌ای پایانه(سیستم گیت اسکن قرنیه چشم) از دیگر امکانات پیش‌بینی شده در این پایانه است که افشار از آن‌ها نام برد.
 اقداماتی که در فاز سوم انجام خواهد گرفت:
توسعه مجتمع‌های اداری، خدماتی، تجاری، مرکز معاینه فنی خودرو‌های سبک و سنگین، ارتقای سیستم‌های نرم‌افزاری و امنیتی حرفه‌ای پایانه، جزو طرح‌هایی است که در مرحله بعدی کامل می‌شوند.
 دفاتر تعاونی‌های پایانه مسافربری به مزایده گذاشته می‌شود
مدیر پایانه مسافربری بعثت سیرجان درباره روند ادامه کار پایانه و چگونگی واگذاری دفاتر به مدیران تعاونی‌ها گفت: «طی روزهای آینده طراحی دکوراسیون داخلی، پیش‌خوان‌ دفاتر تعاونی‌ها و دکوراسیون غرفه‌های تجاری و واحدهای اداری تکمیل می‌شود. قرار است تا یک ماه آینده غرفه‌های تجاری و دفاتر تعاونی‌ها را ارزش‌گذاری کنیم. این مکان‌ها پس از تایید و تصویب شورای شهر به مزایده گذاشته می‌شود و به صورت اجاره به مدیران تعاونی‌ها واگذار می‌گردد. افرادی که صلاحیت دارند و چندین سال در این حوزه فعالیت می‌کنند، خصوصا زحمت‌کشان عرصه حمل و نقل که به صورت پراکنده و گسترده در سطح شهر فعالیت می‌کنند یک‌جا و یک‌دست می‌شوند. دفاتر تعاونی‌ها را تا یک ماه الی 40 روز آینده در این محل مستقر می‌کنیم». افشار تعداد دفاتر فعال تعاونی‌های مسافربری سیرجان را حدود 7 دفتر اعلام کرد و افزود: «در پایانه مسافربری بعثت سیرجان 10 غرفه برای این تعاونی‌ها تدارک دیده شده است و اگر لازم باشد در آینده نیز توسعه بیشتری می‌دهیم و تعداد این دفاتر را افزایش می‌دهیم. همچنین دفاتری هم جهت واحد حمل‌و‌نقل اتوبوس‌های شرکت‌های مس سرچشمه و گل‌گهر پیش‌بینی کرده‌ایم تا بتوانیم عوارض حمل و نقل وسایل نقلیه این شرکت‌ها را هم جذب کنیم».
 تعاونی‌ها باید برای انتقال به پایانه همکاری کنند
مکان مورد استفاده برخی تعاونی‌های مسافربری اجاره‌ای است اما صاحبان برخی تعاونی‌ها برای فعالیت‌، ملک شخصی دارند. افشار در خصوص اجباری بودن انتقال دفاتر تعاونی‌ها به پایانه مسافربری عنوان کرد: «برای ساماندهی تعاونی‌ها با مدیران آن‌ها صحبت کردیم. رفاه مردم و ساماندهی دفاتر تعاونی‌ها در اولویت است. هرچند این بحث اجباری است ولی خود مدیران دفاتر تعاونی برای جا‌به‌جایی رغبت دارند.» وی ادامه داد: «باید تمام تعاونی‌ها به پایانه انتقال پیدا کنند. این امر خواسته اداره کل راهداری، شهرداری و شورا، پلیس راه و راهنمایی و رانندگی است و صاحبان تعاونی‌ها باید همکاری کنند. مالکان تعاونی‌هایی که ملک شخصی دارند، می‌توانند از ملک‌شان به صورت دیگری استفاده کنند و کاربری دیگری به زمین‌های شخصی‌شان اختصاص دهند».
 ایستگاه کرایه‌‌های بین شهری باید به پایانه انتقال یابد
به گفته‌ی مدیر پایانه مسافربری بعثت؛ تمام ایستگاه‌های کرایه‌ای بین شهری و هر نوع حمل و نقل که از طریق زمینی(پژو‌های کرایه‌ای و اتوبوس‌ها) باشد، باید به پایانه مسافربری انتقال یابند. ماشین‌های کرایه‌ای بافت، بندرعباس و شهربابک نیز باید به پایانه انتقال پیدا کنند اما افشار در مورد ایستگاه کرایه‌های کرمان، بردسیر و رفسنجان گفت: «فعلا این ایستگاه‌های کرایه‌ای انتقال نمی‌یابند و کار جابه‌جایی این ایستگاه‌ها در بحث توسعه آینده است».
 حرف پایانی
افشار گفت: «جا دارد از شهردار سیرجان جناب دکتر رضا سروش‌نیا تشکر کنم که به بحث حمل و نقل اهمیت داد و در بحث پایانه ورود کرد و این پروژه ناتمام را به اتمام رساند. همچنین از حوزه معاونت فنی و ناظرین فنی شهرداری و پیمانکاران پروژه قدردانی می‌کنم که در اتمام و تکمیل این پروژه همکاری کردند. شهردار و معاونان شهرداری همت کردند تا این کار جمع‌آوری شود. پیش‌بینی می‌شود پایانه مسافربری بعثت سیرجان برای هفته دولت آماده شود. امیدوارم سریع‌تر بتوانیم در این زمینه خدمت‌رسان باشیم و خدمتی در خور مردم شریف و محترم سیرجان ارایه دهیم».