از رشک تا تاسف راهی نیست

 رضا مسلمی‌زاده
راست است که سر دلبران آنگاه که در حدیث دیگران بیاید، بسی خوش‌تر است. معمولا کسانی که از پایتخت به دیگر نقاط ایران سفر می‌کنند، نوعی نگاه از بالا به پایین دارند و احساس‌شان چیزی از جنس معاشرت با اهل دهات است. روزی که گروهی برای ساخت فیلم از تهران به مس سرچشمه آمده بودند و در لابه‌لای حرف‌های‌شان از وسعت دانش و فهم بالای و احاطه هنری مدیر روابط عمومی یک مجموعه‌ی معدنی با تعجب حرف می‌زدند، اعتراف ایشان حسی از غرور و افتخار در من برانگیخت و معنای شعر مولوی را برایم تبلور عینی بخشید: «وه چه خوش باشد که سر دلبران/ گفته آید در حدیث دیگران».
سر دلبران از زبان دیگران خوش‌تر است اما هنگامی دوچندان می‌شود که روزنامه‌نگار کارکشته‌ای همچون محمد لطیف‌کار بنویسد: «سیدعلی میرافضلی شاعر و پژوهشگر ارجمند، روز گذشته با فعالیت حرفه‌ایش در مس خداحافظی کرد، تا فرصت‌های بیشتری برای رستگاری در حوزه‌ی دلخواهش، یعنی فرهنگ و هنر در اختیار داشته باشد... ثمره‌ی تلاش‌های او در مدیریت روابط اجتماعی و فرهنگی مس با جامعه پیرامون و حتی گستره‌ی کشور، ارجمندانه و ماندگار است.»
اگرچه نیروی انسانی خلاق و کارآمد مهم‌ترین عنصر توسعه است اما همگان بیشتر در حرف به زبانش می‌آورند و در عمل کمتر بدان پایبندند و تملق تا اطلاع ثانوی موثرترین وسیله‌ی ارتقاست، البته اگر آقازادگی و ژن خوب مجال بدهند.
در چنین آشفته احوالی؛ امثال سیدعلی میرافضلی دره‌ی نادره و کبریت احمر به حساب می‌آیند. با خود می‌اندیشم حالا که عمر خدمت وی به پایان آمده بر سر روابط‌عمومی مس سرچشمه چه خواهد آمد؟ میرافضلی مصداق روشن «شرف المکان بالمکین» است. او فخر و عزت مس بود و بدان اعتبار بخشید. اگر قرار باشد یک روابط‌عمومی را با کارکرد و جایگاه واقعی‌اش معرفی کنیم، بدون شک مس سرچشمه با اختلافی فاحش در صدر می‌نشیند. چنین جایگاهی رشک‌آور است و البته برای ما بسی عبرت‌آموز.
سیرجان میان دو مجموعه‌ی صنعتی و معدنی قرار گرفته است؛ یکی در شمالِ‌شرقی به نام مس‌ِ سرچشمه و دیگری در جنوب‌ِغربی به نام آهنِ گل‌گهر. فاصله‌شان به لحاظ جغرافیایی زیاد نیست اما در نوع نگاه‌شان به مقوله‌ی پراهمیتی چون روابط‌عمومی گویی فاصله‌یی میان آسمان و زمین است و به اندازه رشک به یکی و تاسف به حال دیگری.
نحوه‌ی سلوک روابط‌عمومی گل‌گهر در دوران مدیرعامل جدید، یکی از آزمون‌های پیش روی اوست. بر جمشید ملارحمان فرض است که با تاملی بر آنچه که در روابط‌عمومی مس‌سرچشمه و گل‌گهر در سال‌های گذشته رفته است، به اعتبار و عزت مجموعه‌ی خویش نگاهی عمیق‌تر بیفکند. روابط‌عمومی نه کاری است خُرد که بشود زمام آن را به هر کسی سپرد و انتظار داشت تا تجربه مس‌سرچشمه تکرار شود. روابط‌عمومی اعتبار و آبروی یک مجموعه است و اگر مدیری با اهمال در این انتخاب آبروی خویش و مجموعه‌اش را به حراج بگذارد، از دیگران کاری ساخته نیست.