یکشنبه, 26 آبان 1398

هفته‌نامه شماره 581:  20 آبان ۱۳۹۸

از ابتدای سال 48 نفر در جاده‌های سیرجان جان خود را از دست داده‌اند
افزایش 23 درصدی مرگ و میر جاده‌ها

 گروه حوادث
برخورد پژو پارس با پژو 207 جان سه نفر را گرفت، واژگونی خودرو پارس منجر به مرگ دو نفر جوان شد، تصادف دو کامیون در محور بندرعباس مرگ یکی از رانندگان را رقم زد، تصادف شدید در محور بافت یک کشته بر جای گذاشت، مرگ سه جوان آتلیه دار و ... این موارد تنها بخشی از تیترهای تصادفات منجر به فوت در چند ماه اخیر در محورهای سیرجان است. اینکه از ابتدای سال تا کنون 48 نفر درمحورهای سیرجان جانشان را از دست داده‌اند نگران کننده است. هزینه‌ای که این تعداد فوتی برای جامعه ایجاد می‌کند قابل حساب کردن و جبران نیست. اینکه چه تعداد خانواده با این مرگ‌ها از هم پاشیده می‌شوند و چه پیامدهایی برای فرزندان آنها دارد را باید جامعه شناسان پاسخ دهند. اما این تصادفات چگونه رخ می‌دهند و با چه شیوه‌ای می‌توان از آنها جلوگیری کرد؟ چه شده که استان کرمان در تصادفات رتبه اول و یا دوم کشوری را دارد؟ سرهنگ پیام محمدی رئیس پلیس‌راه سیرجان که از همان ابتدای حضوش در این سمت به شفافیت اعتقاد داشت و بدون پرده‌پوشی تمامی مشکلات را مطرح می‌کرد این بار هم با صراحت کامل به سئوال‌های پاسارگاد پاسخ گفت.
 در چند ماه اخیر شاهدیم که خبر تصادف‌های فوتی زیادی در شبکه‌های اجتماعی و نشریات منتشر می‌شود. آیا تصادفات نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته؟
بله افزایش داشته. متاسفانه وضعیت تصادفات فوتی محورهای سیرجان در سه ماهه اخیر یعنی تیر و مرداد و شهریور اصلا مناسب نبود.
 چه میزان افزایش یافته؟
تعداد تصادفات فوتی از ابتدای سال یعنی پنج ماه و بیست روز نسبت به مدت مشابه گذشته سه درصد افزایش داشته است. اما در تعداد فوت شدگان ما 23 درصد افزایش داشتیم. امسال مثلا در یک تصادف چهار نفر یا سه نفر فوت کردند ولی پارسال در هر ماشین مثلا یک نفر فوت کرده بود.
 تعداد فوتی‌ها از ابتدای سال چند نفر است؟
48 نفر.
 دلیل این میزان تصادف چیست؟
دلیل فنی برای تصادفات نمی‌شود مشخص کرد. زیرا هم پراکندگی محور و هم پراکندگی نقطه داشتیم. نوع تصادفات هم خیلی متفاوت بود. به همین دلایل پیدا کردن دلیل فنی خیلی سخت است. خود مردم رعایت نمی‌کنند که چنین اتفاق‌هایی می‌افتاد. ما تلاش خودمان را کردیم حتی در تعداد برخورد با تخلف‌ها خیلی افزایش داشتیم.
 چه میزان خودرو از ابتدای سال توقیف شده؟
امسال بالغ بر 500 دستگاه ماشین و موتور توقیف کردیم که نسبت به سال قبل 100 درصد افزایش یافته است. سال قبل در مدت مشابه ما 240 خودرو و موتورسیکلت توقیف کرده بودیم. تمام این وسایل نقلیه که توقیف کردیم تخلفات حادثه ساز داشتند و جزو آن سی درصدی هستند که هنجار شکن‌اند.
راهداری هم برای رفع نواقص تلاش کرده. حتی ارگان‌های دولتی بودجه لازم را در اختیار راهداری قرارداده‌اند.
 تعداد جریمه‌ها چقدر بوده؟
از ابتدای سال تا کنون بیشتر از پنج هزار برخورد با تخلفات داشتیم و اعمال قانون کردیم. آمار خیلی بیشتر شده است و این نشان می‌دهد ماموران ما حضور دارند و فعال‌تر شده‌اند.
 کمبود نیرو برای کنترل محورها ندارید؟
تیم‌های عملیاتی از استان به کمک ما می‌آیند. در طول ماه با توجه به تصادف‌های اخیرحدود ده الی 15 روز این تیم‌ها در سیرجان حضور دارند.
 در کدام محور بیشترین تصادفات رخ می‌دهد؟
کرمان و شهربابک هر کدام با 20 درصد تصادفات در رتبه اول هستند. بعد هم محور بندرعباس با 17 درصد در رتبه دوم قرار دارد. البته این آمار مربوط به بیشترین تعداد تصادفات جرحی و فوتی است. ولی در تصادفات فوتی محور بندرعباس رتبه اول را دارد.
 اولین دلیل تصادفات در سیرجان چیست؟
عدم توجه به جلو است. این اولین و بیشترین دلیل است.
 چند درصد تصادفات به علت عدم توجه به جلو رخ می‌دهند؟
59 درصد تصادفات بخاطر عدم توجه به جلو است. که این عدم توجه به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی، استفاده از تلفن همراه، سرگرم شدن با وسایل خودرو، صحبت کردن با سرنشینان و هر چیزی که باعث سلب توجه به جلو شود رخ می‌دهد.
 پس عدم توجه به جلو ناشی از خطای انسانی است.
بله کاملا. بی احتیاطی راننده است. علاوه بر این 59 درصد نوع تصادف نیز واژگونی است که بخاطر عدم توجه به جلو است. شهروندان باید احتیاط کنند و توجه به جلو داشته باشند. این موضوع باید جدی گرفته شود که راننده باید بعد از هر دو ساعت رانندگی 15 دقیقه استراحت کند. اینکه ما می‌گوییم به چشمان خسته اعتماد نکنید شعار نیست، این یک اصل مهم در رانندگی است. تلفن همراه نقش بسیار پررنگی در واژگونی‌ها دارد رانندگان واقعا نباید با تلفن همراه صحبت کنند. اگر همین موارد رعایت شود ما می‌توانیم از واژگونی‌ها جلوگیری کنیم. موضوع بعد اینکه ما می‌توانیم با بستن کمربند ایمنی از شدت صدمات کم کنیم. این موضوع باید در بین رانندگان فرهنگسازی شود که کمربند ایمنی ببندند و با سرعت مجاز حرکت کنند. این دو مورد در واژگونی‌ها صدمات را تشدید می‌کند. اما موضوع مهم کمربند است. اگر بستن کمربند جا می‌افتاد ما خیلی از کشته‌ها و مجروحین قطع نخاع را نداشتیم و به حداقل می‌رسید.
 این موضوع صحت دارد که اکثر واژگونی‌های جاده‌ای نرسیده به شهر رخ می‌دهد؟
ما آمار این تصادفات را داریم. کیلومتر 0 تا 15 سیرجان 28 درصد تصادفات را به خود اختصاص داده است. در کیلومتر 0 تا 30 نیز بیش از 46 درصد تصادفات رخ می‌دهد. این تصادفات به این دلیل رخ می‌دهد که راننده خسته است ولی می‌گوید می‌رسم. خوابش می‌آید اما تاکید دارد که این 10 کیلومتر را می‌روم.
 دوربین‌های کنترل سرعت در محورها کمکی برای کاهش تصادفات نیستند؟
ما 30 دستگاه دوربین کنترل سرعت در جاده‌های سیرجان داریم اما سرورهای دوربین‌ها ومانیتورینگ در سیرجان نیست و ما مطلع نمی‌شویم که کدامیک فعال است و کدامیک کار نمی‌کند. آنها در تهران دیده و از آنجا بررسی می‌شوند. اگر این دوربین‌ها فعال بودند و سرعت متوسط را اندازه‌گیری می‌کردند، خیلی تاثیر می‌گذاشت. این دوربین‌ها در صورتی که پس از تخلف برای راننده پیامک می‌آمد در کاهش سرعت و شدت حوادث اثر می‌گذاشت و تصادف در بین دوربین‌ها به حداقل خودش می‌رسید.
 پیگیر این موضوع نبودید؟
چرا خیلی. تقاضا کردیم سرورها را در راهداری و پلیس راه مستقر کنند. ولی این موضوع در حد مصوبات شورا بوده و عملی نشده است.
 نقاط حادثه خیز را در جاده‌های سیرجان شناسایی کرده‌اید؟
بله ما 279 نقطه که آبستن حوادث باشند و احتمال وقوع حادثه در آنجا بیشتر است را شناسایی کرده‌ایم. در جلسات بارها و بارها این موضوع را بررسی و در مورد آن اظهار نظر کرده‌ایم. 35 میلیارد تومان اعتبار برای اصلاح این نقاط در نظر گرفته شده است که در یک طرح سه ساله نواقص جاده‌ای را رفع کنند. این اعتبار بیشتر بخاطر شناسنامه نواقصی بود که ما بصورت کامل و جامع ارسال کردیم. در شورای ترافیک استان برای این موضوع جلسه گرفتیم و حساسیت ایجاد کردیم. کارکنان فرمانداری هم زحمت کشیدند و این بودجه اختصاص یافت.
 فکر می کنید اصلاح این نقاط در کاهش تصادف موثر است؟
بله. اگر این 35 میلیارد تومان در اختیار راهداری قرار گیرد و در همین راه هزینه شود یک انقلاب در حوزه ترافیکی شهرستان بوجود می‌آید.
 قرار بود در محورهای پرتردد ایستگاه پلیس راه دایر شود، این موضوع به کجا رسید؟
ایستگاه شماره یک و دو را در محور شیراز و بندرعباس در نظر گرفته‌ایم. مدیرعامل شرکت گل‌گهر دستور دادند 28 میلیون تومان هزینه کانکس پرداخت شود. این کانکس آماده شده و بزودی در محور شیراز نصب می‌شود. برای ساخت کانکس محور بندرعباس نیز بخشداری گلستان قول همکاری داده است و امیدواریم ساخته شود. پیگیر هستیم که بزودی آماده شود. یک اعتبار 200 میلیون تومانی هم برای تکمیل ساختمان گردنه خانه سرخ گرفتیم که این ساختمان را مجهز کنیم. این سه ایستگاه می‌تواند خیلی تاثیرگذار باشد و از شدت تصادفات کم کند.