چاپ

گفت‌وگو با شهردار منطقه 2 پیرامون معضل سدمعبر
در سد معبرسیاست‌های فعلی شهرداری شکست خورده است

 ناصرصبحی
سدمعبر یکی از قدیمی‌ترین معضل‌های شهر سیرجان است. تاکنون هیچ‌یک از شهرداران سیرجان در نبرد با سدمعبر موفق نبوده‌اند. در سیرجان سه مورد سدمعبر وجود دارد: مغازه‌دارانی که وسایل خویش را در پیاده‌رو چیده‌اند، دستفروشان و در نهایت خودروهای پارک شده در پیاده‌رو. از این سه مورد تنها برخورد با دستفروشان به شکل محسوس و عینی در دستور کار قرار گرفته و دو مورد دیگر، با قدرت پابرجا هستند. «سید سجاد مصلایی»؛ شهردار منطقه 2 سیرجان هرچند از ارگان متبوع خویش دفاع می‌کند اما به صراحت شکست سیاست‌های شهرداری را در مبارزه با سد معبر می‌پذیرد. نکته مهم سخنان مصلایی، نقش اداره اصناف و مردم در بروز و گسترش این مشکل هستند. اداره اصناف سیرجان با ملغی نمودن قانون مراجعه کسبه به شهرداری برای تمدید پروانه، عملا موجب شده تا یکی از سیاست‌های شهرداری برای برخورد با کسبه با شکست مواجه شود.
 در مدتی که مسئولیت شهرداری منطقه 2 را برعهده گرفتید، چه کارهایی در خصوص سد معبر انجام شده است؟
تبصره ۳ قانون ۵۵ می‌گوید روی معابر شهری نباید هیچ‌گونه سدمعبری باشد. ما تا جایی که توانستیم برخورد کردیم ولی متاسفانه مشکل و معضل ما این است که واحد سد معبر از لحاظ نیرو مثل شهرهای دیگر قوی نیست. خیابان بازار یا امام، جاده‌ی شیراز، بندرعباس، همه‌ی این‌ها سد معبر زیاد دارند. حتا همان سایه‌بان‌هایی هم که زدند جزو سدمعبر حساب می‌آید اما متاسفانه کار با دو نیرو و یک ماشین داغان یک مقدار سخت است. متاسفانه در سیرجان برای همه جا افتاده که معبر را جزو ملک شخصی می‌دانند. به طور مثال در جاده شیراز سایه‌بان گذاشتند و دو طرف را هم توری کشیدند و پیاده‌رو را مسدود کردند. متاسفانه شهرداری‌های مناطق دست و بال‌شان یک مقدار بسته است. مثل شهرداری‌های سایر کشورها نیستند که هم واحد حقوقی دارند، هم واحد املاک و هم واحد بودجه. ما زیر نظر شهرداری مرکز هستیم و هر کاری باید از آن جا شروع بشود.
 در مورد سدمعبر تاکنون چه اقداماتی انجام دادید؟
فکر کنم تقریبا ده روزی است که ما درخواست پیمانکار دادیم تا بتوانیم سایه‌بان‌ها را جمع‌ کنیم؛ چون کار نیاز به جوشکاری و هوابرش دارد. یک مقدار روال گرفتن پیمانکار طول می‌کشد. ما امسال هرچه سایه‌بان در معبر است، حتما جمع‌آوری می‌کنیم. در مورد دستفروش‌ها بازدیدی از شیراز داشتم و روند کارشان برایم خیلی جالب بود. در چهارراه زند شیراز از ساعت ۱۰ یا ۱۱ شب که همه‌ی مغازه‌ها جمع می‌شدند، دستفروش‌ها می‌آمدند و بساط‌شان را پهن می‌کردند تا ساعت ۳ صبح که می‌رفتند. بعد پیمانکار شهرداری که کارش رفت و روب بود، کار را آغاز می‌کرد و تا ساعت ۷ صبح همه‌جا کاملا تمیز بود. ما با آقای سروش‌نیا صحبت کردیم و قرار شد مکانی را به عنوان بازارچه دستفروش‌ها مشخص کنیم که دیگر از حالا نخواهند توی دهنه بازار یا بَر خیابان‌ها بنشیند. اما در شهرداری تهران حرفی حساب زدند؛ گفتند اگر شما بخواهید جایی را به صورت دایم مشخص کنید، فردا طرف ادعای مالکیت می‌کند و می‌گوید من هر سال اینجا نشستم، این تکه مال من است یا همان سرقفلی که می‌گویند. در تهران پیشنهاد دادند فصلی باشد. یعنی هر فصل، مکانی را به دستفروش‌ها اختصاص بدهیم تا مشکل مالکیت پیش نیاید.
 شهرداری این قدر مکان در جاهای مناسب شهری دارد که به چهار فصل اختصاص دهد؟
چهار فصل نه، اما حداقل ۶ ماهه. بهار و تابستان یک جا باشند و برای پاییز و زمستان یک جای دیگر باشند. دو تا پارکینگ در خیابان امام هست که گفتیم آن‌جا بگذاریم. یک جا هم اگر اشتباه نکنم بلوار شاهد است. مدنظر خودمان همان دو جای خیابان امام است.
 پارکینگ ابتدای میدان شهرداری که پیش از این برای دست‌فروشان در نظر گرفته بودید، چه شد؟
ما پارسال قبل از عید آمدیم این را تسطیح کردیم و بچه‌ها پیگیر شدند و اسامی دستفروش‌ها را یادداشت کردند. دستفروش‌ها هم وقتی دیدند که اگر در خیابان باشند، بساط‌شان جمع و جریمه می‌شوند، از مکان جدید استقبال کردند. اما متاسفانه بحث مالکیت پیش آمد و در حال حاضر واحد املاک پیگیر این است که اگر بتوانند آن‌جا را تملک کنند.
 در مورد سامان‌دهی دستفروش‌ها این اتهام به نوعی به شهرداری زده می‌شد که بیش از اینکه دنبال اجرای قانون باشد، می‌خواهد دل مغازه‌داران را به دست بیاورد چون آن‌ها عوارض می‌دهند. وگرنه برخی از مغازه‌داران بیشتر از دستفروشان عامل سدمعبر هستند.
یک مغازه‌دار می‌گفت من مغازه‌ای با ماهی ۵ میلیون تومان اجاره کردم اما دستفروش خیلی راحت می‌آید و جلوی مغازه من می‌نشیند و کاسبی من را خراب می‌کند. اگر دست‌فروش نمی‌تواند مغازه اجاره کند، نباید جلوی مغازه دیگران و کاسبی آن‌ها را خراب کند.
 خودروهایی که در پیاده‌رو پارک می‌کنند مصداق سد معبر نیستند؟
بله، هستند. ما به همه موارد سد معبر اخطار دادیم. طبق آمار در 6 ماه اول سال ۹۸ حداقل ۵۰۰ مورد جمع‌آوری پارچه‌فروش، دست‌فروش و میوه‌فروش داشتیم، حداقل ۱۰۰۰ مورد جمع‌آوری تابلو و میزهای میوه‌فروشی، ۱۱۰۰ مورد جمع‌آوری ماشین‌های سیار میو‌ه‌فروشی و کفش‌فروشی، حدود ۳۰مورد جمع‌آوری ماشین‌های فرسوده و وسایل سنگین با جرثقیل، 300 مورد اخطار نخاله ساختمانی و حتا ۱۰ مورد پلمپ مغازه. همچنین ۵۰ مورد بریدن و چیدن بندهایی که توی بازار می‌زنند و به آن‌ها مثلا روسری آویزان می‌کنند. جمع‌آوری میله‎های آهنی در بازارهای دوقلو و سایبان‌های خیابان ولیعصر که چون ما برشکار نداشتیم، نهایتاً۱۰ الی ۱۵ مورد بوده است، ۴۰۰ مورد جمع‌آوری بنرهای تبلیغاتی در روفوژ وسط بلوار و کندرو، 10 مورد جمع‌آوری و بریدن پله‌های آهنی، پنج مورد جمع‌آوری دکه و 30 مورد جمع‌آوری ماشین‌های فروش گوسفند.
 سرنوشت این موارد چیست؟
تمامی موارد به واحد درآمد صنفی شهرداری معرفی و بعد از پرداختن عوارض، جریمه و دادن تعهد، وسایل‌شان آزاد و برگردانده می‌شود.
 اگر فرد دوباره سد معبر کند چه؟
دوباره به همین منوال اما دیگر وسایل را پس نمی‌دهند. تعهدی که ما بار اول می‌گیریم این است که در صورت تکرار سدمعبر، وسایل پس داده نخواهد شد و مطابق قانون عمل می‌شود. مثلا میزهای جمع‌آوری شده فروخته می‌شوند.
 و اگر فرد دوباره میز خرید و به سدمعبرش ادامه داد؟
دوباره دقیقا همین روال انجام می‌شود.
 تصور می‌کنید جریمه‎‌های فعلی بازدارنده و کافی هستند؟
دقیقا همین حرف شماست. دوباره سدمعبر را تکرار می‌کنند. کاش از روز اول پای این موضوع سفت می‌ایستادیم. یک جوری همان بحث مالکیت شده. البته آقای سروش‌نیا خیلی پیگیر این قضیه هستند که جمع شود اما طرف سی سال به این وضع عادت کرده و اگر بخواهید یک‌شبه برخورد کنید، شاید معضل پیش بیاید. فکر کنم دو ماه پیش آماری به من دادند برای جریمه سدمعبر که ۲۰۰ میلیون تومان بود. همه مالک‌ها از پرداخت جریمه خودداری کردند. حالا پرونده‌ها باید به کمیسیون ماده ۷۷ برود اما اصولا باز هم پرداخت نمی‌شود و باید به اجرائیات برود. اجرائیات هم دو ماهی طول می‌کشد تا کار به انجام برسد. ما آمدیم و جریمه‌ای از توی دفترچه قوانین شهرداری درآوردیم. تعرفه‌ای به ما دادند که جریمه سدمعبر روزانه حساب می‌شود. بر اساس این جریمه وقتی شما می‌بینی بابت میزی که توی پیاده‌رو گذاشتی باید ماهی دو میلیون تومان به شهرداری پرداخت کنی، دیگر نمی‌گذاری. به صورت جدی پیگیر هستیم تا از طریق همین عوارض، سدمعبر جمع‌آوری شود.
 خاطرم هست ماه‌های اول شهردار شدن آقای سروش‌نیا، یک‌بار در میدان گیتی‌نورد مامور شهرداری را دیدم که سعی می‌کرد مغازه‌ها را مجبور کند تا حداقل نیم‌متر وسایل‌شان را از توی پیاده‌رو عقب‌تر ببرند. اما روز بعد دوباره وضع به حال قبل برگشت و تا امروز که این‌جا نشستیم، هیچ سد معبری در آن منطقه رفع نشده است.
این هزار مورد میزهایی که گفتم جمع‌آوری کردیم، دقیقا همین میزها هستند. اخطار ما ۴۸ ساعته است. اگر تا ۴۸ ساعت جمع کرد که هیچ و اگر نکرد، نهایتا شب بچه‌ها میزها را جمع می‌کنند. طرف صبح یا می‌آید جریمه را پرداخت می‌کند یا اصلا دنبال میزش نمی‌آید و یک میز دیگر می‌سازد. به این دلیل تعداد میزهای جمع‌آوری شده این‌قدر زیاد است.
 آیا این به این معنی است که سیاست فعلی شهرداری در مقابله با سدمعبر شکست خورده؟
دقیقا. به همین دلیل آن جریمه‌ای که گفتم را می‌خواهم اجرا کنیم. وقتی طرف بابت یک مورد در ماه، ۲ میلیون تومان جریمه شود، خواه‌ناخواه دیگر برایش صرف نمی‌کند که دوباره کارش را تکرار کند. جالب اینجاست ما می‌رویم که میز مغازه‌دار را جمع کنیم، می‌گوید این دستفروش را ببر، من خودم میزم را جمع می‌کنم. متاسفانه ماجرا زنجیروار شده و دست ما یک مقدار بسته است. خواهشی که من دارم این است که مردم با شهرداری همکاری کنند. توی همین میدان ۱۷ شهریور بروید عکس بگیرید. مغازه خالی و چراغ‌ها خاموش است اما سه تا میز را دقیقا توی معبر چیده‌اند. این دیگر بی‌انصافی است. چند وقت پیش موردی را شنیدم که خیلی جالب بود. متاسفانه در دهنه میدان بازار در خیابان ۱۷ شهریور، مغازه‌دار‌ها از دست‌فروشانی که روبه‌روی‌شان می‌نشینند، روزی ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان پول می‌گیرند. یعنی از روزی که سقف بالای میدان به دلیل جلوگیری از بارش باران زده شد، در وسط دست‌فروش‌ها می‌نشیند و مغازه‌دار‌های رو‌به‌رو ازشان پول می‌گیرند. شاید ماهیانه یک میلیون و خرده‌ای می‌شود. زمانی که ما می‌رویم دستفروش‌ها را جمع کنیم، همین مغازه‌داران مخالفت می‌کنند.
 پس این مغازه‌داران دارند از مشکل پول درمی‌آورند.
بله. البته ما به صورت جدی پیگیر حل ماجرا هستیم. آقای شهردار هم خیلی پیگیرند و چندین بار به خود بنده زنگ زدند که چرا نمی‌روید فلان جا را جمع کنید؟ اما متاسفانه مشکلاتی وجود دارد. به طور مثال می‌گویم، جلوی دهنه بازار افرادی هستند، شب‌های عید در معبر شهرداری تنگ‌های ماهی می‌گذارند. الان ۱۸ نفر دارند با ایشان کار می‌کنند. این بنده‌های خدا می‌گویند ما ۱۸ سال است که داریم اینجا کار می‌کنیم و هیچ‌کس کاری به ما نداشته است. حالا من بخواهم یک‌شبه این‌ها را بردارم، ۱۸ نفر و ۱۸ خانواده به مشکل برمی‌خورند و شاید بازتابش در جامعه بد باشد. به همین دلیل گفتیم از بحث جریمه سدمعبر استفاده کنیم تا ببینیم با این روش می‌توانیم جمع‌آوری کنیم یا نه.
 بدون شک مقاومت‌هایی صورت خواهد گرفت و شاید پای برخی مسئولان هم در حمایت از این افراد به میان بیاید.
بله ولی بالاخره باید یک جایی کار تمام شود. تلاش ما این است که امسال این اتفاق بیفتد. البته قول نمی‌دهیم ولی دوست داریم این اتفاق بیفتد.
 مورد دیگر خودروهایی هستند که در پیاده‌رو پارک می‌کنند. روز گذشته که این‌جا آمدم، در همین خیابان ابوریجان که بغل گوش شهرداری هم هست، 35 خودور توی پیاده‌رو پارک کرده بودند و امروز ۲۳ تا.
بله اما من اخطارهایی که دادیم را به شما نشان خواهم داد. شاید اگر در روز ۴۰ تا ۵۰ مورد اخطار داشته باشیم، ۲۰ مورد در همین خیابان است. یک جایی هم قانون دست ما را بسته است. من الان می‌روم اخطار می‌دهم تا ماشین را بردارد و جای دیگر ببرد اما یک ساعت بعد از رفتن ما، دوباره ماشین همان‌جاست. من برای رسیدگی به نصف شهر سیرجان تنها دو نفر نیروی سدمعبر دارم. تا بخواهم خیابان بازار را پاکسازی کنم، دو سه روزی طول می‌کشد. اگر یک مقدار نیروهای پلیس ساختمانی و نیروهای سدمعبرمان بیشتر می‌شدند، یک مقدار قوی‌تر می‌شدیم.
 شما در طول مصاحبه چند بار تاکید کردید آقای سروش‌نیا به طور جدی پیگیر بحث سدمعبر است. پس چرا نیروی بیشتری در اختیار شما نمی‌گذارد؟
اتفاقا آقای شهردار آمدند و یک کمیته نیروهای انسانی شهرداری ایجاد کردند تا اگر در بخشی نیرو اضافه است، بفرستند به بخش‌هایی که نیروی کمتر دارند. این در دستور کار شهرداری قرار دارد. آقای حسینی، معاون مالی و اداری‌مان هم نسبت به این قضیه دید بازی دارند. احتمالا تا چند وقت آینده حداقل 2 یا 3 نیروی سدمعبر به ما و منطقه یک می‌دهند و قاعدتا یک مقدار اوضاع از این که هست، بهتر می‌شود.
 شما برای برخورد با این خودروها قدرت اجرایی دارید؟
نه. ما اصلا قدرت اجرایی نداریم. مگر آن‌که دادگاه دستور بدهد.
 شهرداری نمی‌تواند با راهنمایی و رانندگی در این مورد قراردادی منعقد کند تا آن‌ها بیایند و برخورد کنند؟
گفتیم که واحد حقوقی شهرداری در این مورد با راهنمایی و رانندگی جلسه بگذارد تا قراردادی منعقد شود. اگر ۴ تا از این ماشین‌ها جمع شود و در شهر بپیچد که چنین اتفاقی افتاده، دیگر این‌طور نمی‌شود.
 آیا شهرداری باید به راهنمایی و رانندگی پول هم بدهد؟
بله. باید قراردادی نوشته و مبالغی رد و بدل شود.
 برخورد با خودروهایی که در پیاده‌رو پارک کردند از وظایف راهنمایی و رانندگی است‌ چرا باید بابتش پول بگیرد؟
من خیلی در جریان نیستم چون این‌جا بحث حقوقی مطرح می‌شود و مربوط به واحد حقوقی شهرداری است. اما به طور مثال، قراردادی که الان با نیروی انتظامی داریم، مبلغی رد و بدل می‌شود.
 گفته می‌شود شهرداری به دلیل عوارضی که از مغازه‌دارها می‌گیرد، ترجیح می‌دهد با تخلفات سدمعبر آنها مدارا کند و چشمش را ببندد.
حالا که صحبتش شد، باید بگویم متاسفانه الان شما که می‌روید پروانه جواز کسب بگیرید، اصلا در قانون اصناف ندارند که شما را به شهرداری بفرستند. خود اصناف رفته و قانون تعریف کرده است. اصلا نیازی نیست برای گرفتن پروانه عوارض شهرداری را بدهید. نمی‌گویند شما برو عوارض را بده و بعد بیا. ما خودمان می‌رویم و اخطار می دهیم. اگر زمانی که شما بخواهید پروانه جواز کسب بگیرید، واحد اصناف سیرجان می‌فرستاد به شهرداری، من دیگر اخطاریه نداشتم. من برای شما پروانه صادر می‌کنم و می‌گویم باید سال به سال بیایی و پروانه‌ات را تمدید کنی. پروانه جواز شما سال به سال باید تمدید شود اما متاسفانه اداره اصناف، افراد را به شهرداری نمی‌فرستد.
 قبلا قانون بود که فرد اول باید به شهرداری بیاید و بعد این قانون عوض شد؟
بله، زمان قبل بود ولی متاسفانه گرفتن نامه شهرداری را کنسل کردند. قبلا شما می‌آمدید اینجا و عوارض صنفی را پرداخت می‌کردید. ما هم نامه‌ای به اصناف می‌دادیم که این مغازه تا این تاریخ با شهرداری تسویه حساب کرده است. دیگر ما چیزی به عنوان اخطاریه نداشتیم.
 پس عملا اصناف، شهرداری را درگیر بروکراسی کرده است؟
اخطاریه اول را به طرف می دهیم انگار نه انگار. اخطاریه دوم را هم می‌دهیم اما انگار که هیچ. بعد پرونده باید به کمیسیون ماده ۷۷ ارجاع داده شود.
 پس اصناف به شهرداری کمک نمی‌کند و به نوعی شهرداری تنهاست.
بله، دقیقا. شهرداری تنها شده. بعد از ماجرای پرونده مالی شهرداری دیگر هیچ کس روی شهرداری حسابی باز نمی‌کرد اما آقای دکتر با درایتی که داشت توانست حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصد قدرت شهرداری را برگرداند. ان‌شاءالله مابقی‌اش هم میآید تا همان طور که شما گفتید شهرداری هم قدرت اجرایی داشته باشد و ما هم دیگر نخواهیم آویزان ادارات دیگر باشیم.
 طبق وعده‌هایی که در طول مصاحبه دادید تا آخر سال شاهد اقدامات مشهود در بحث مبارزه با سدمعبر خواهیم بود؟
دوست داریم این اتفاق بیفتد اما خودتان هم می‌دانید که متاسفانه یک مقدار بحث اقتصاد کشور هم هست. اما سعی‌مان این است که بتوانیم این مشکل را جمع کنیم.