سه نفر از دوچرخه‌سواران از مشکلات دوچرخه‌سواری در سیرجان می‌گویند:
مصایب دوچرخه‌سواری

 پاسارگاد: «در جستجوی فریده» نام فیلم نماینده ایران در اسکار 2019 است. این فیلم زندگی یک ایرانی را نشان می‌دهد که در زمان کودکی به یک خانواده در هلند سپرده شده است و... نکته قابل تامل در این فیلم تعداد دوچرخه‌سواران در هلند است. فریده خودش هم دوچرخه دارد و ترجیح می‌دهد به جای ماشین از این وسیله نقلیه سالم استفاده کند. هرازگاهی می‌خوانیم که فلان کشور مثلا هلند بیشتر از تعداد جمعیتش دوچرخه‌سوار دارد. یا اینکه در فلان کشور کارمندان اداره‌ها با دوچرخه سر کار می‌روند و روزمرگی‌شان با دوچرخه می‌گذرد. اما دوچرخه‌سواری چه فوایدی دارد؟ با یک جستجوی ساده در اینترنت فواید دوچرخه‌سواری کاملا مشخص می‌شود اما اتحادیه دوچرخه‌سواری جهانی برای کسانی که می‌خواهند دوچرخه‌سواری را آغاز کنند دلایلی را برشمرده که قابل تامل هستند. در این مقاله آمده دوچرخه‌سواری روحیه‌تان را بهتر می‌کند، ورزشی است که فشار کمی به مفاصل می‌آورد، حساسیت خاصی ندارد، قلب را قوی نگه می‌دارد، روند کاهش وزن را افزایش می‌دهد، طول عمر را بیشتر می‌کند، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و استرس را کاهش می‌دهد. با یک حساب سرانگشتی و یک دور عصرانه در بلوارهای قائم و چمران می‌توان افزایش دوچرخه‌سواران را نسبت به سال‌های قبل در سیرجان مشاهده کرد. البته اگر تعداد گروه‌های دوچرخه‌سواری و همایش‌ها را هم درنظر بگیریم می‌بینیم سیرجان یکی از شهرهایی است که دوچرخه‌سواری در آن رونق قابل توجهی دارد..
 شکستگی شانه دوچرخه‌سوار
اما این ورزش پرسود در ایران با مصایبی همراه است. تقریبا در تمام شهرهای ایران به جز موارد استثنایی مثل اصفهان لاین دوچرخه وجود ندارد و این موضوع خطرهای زیادی را برای دوچرخه‌سواران به همراه دارد. فاطمه که چندی پیش شانه‌اش هنگام دوچرخه‌سواری شکسته گفت: صبح زود ساعت شش قصد داشتم به همرکابانم در بلوار چمران بپیوندم و گروهی دوچرخه‌سواری کنیم. در بلوار چمران صدای یک موتورسیکلت را شنیدم که سمت من می‌آمد من هم از روی پل به داخل پیاده‌رو رفتم و موتور هم همراه من آمد و با سرعت به من زد و فرار کرد، من هم به داخل جوی خیابان افتادم و شانه‌ام شکست. فاطمه ادامه داد: کلی مصیبت کشیدم و نتوانستم چند ماه ورزش کنم. موتورسوار هم که متواری شد و او را نشناختم. شکایت هم راه به جایی نمی‌برد چون من هم او را نشناختم. وی ادامه داد: البته این اولین بار نیست که چنین اتفاقی می‌افتد. ما همیشه با مزاحمت‌هایی مواجه هستیم. برخی با خودرو و یا موتورسیکلت با سرعت از کنارمان عبور می‌کنند و این باعث ترس و احساس خطر در ما می‌شود. اما نمی‌توانیم ورزش نکنیم.
 لاین دوچرخه‌سواری نیاز داریم
محمد که به تازگی از همسرش جدا شده و خودش به تنهایی رکاب می‌زند گفت: از روز جدایی دچار بحران روحی شدم و نمی‌دانستم چه باید بکنم. به دوچرخه‌سواری علاقه داشتم و یک دوچرخه خریدم و شروع به رکابزنی کردم. حالا وضعیت روحی خوبی دارم و با موضوع کنار آمده‌ام. وی ادامه داد: اما دوچرخه‌سواری در سیرجان مصایب خاص خودش را دارد. پیست دوچرخه در سیرجان نداریم و در پیست چمران هم افرادی که پیاده‌روی می‌کنند مزاحم دوچرخه‌سواری هستند. به همین دلیل باید در خیابان‌ها دوچرخه‌سواری کنیم و در خیابان هم خطرات زیادی ما را تهدید می‌کند. وی ادامه داد: چند بار موتورسیکلت‌سوارها از کنارم با سرعت عبور کرده‌اند و به من آسیب زده‌اند. یک بار یکی از آنها با دست به سرم زد و یک بار دیگر هم یکی از آنها با لگد به دوچرخه‌ام آسیب زد. البته تعداد موتورسواران و ماشین‌سوارانی که با سرعت از کنارمان عبور می‎‌کنند کم نیستند. محمد ادامه داد: شهرداری سیرجان اگر همت کند می‌تواند این مشکلاتی را که برای ما پیش می‌آید رفع کند. مثلا در چند بلوار مثل شهید زندی‌نیا، قائم، مالک اشتر و... که هنوز به پارکینگ تبدیل نشده‌اند لاین دوچره ایجاد کنند. با ایجاد لاین دوچرخه کم کم خودروسوارها هم دوچرخه را به رسمیت می‌شمارند. سیرجان تعداد قابل‌توجهی دوچرخه‌سوار دارد و اگر لاین دوچرخه ایجاد شود به تعداد آنها اضافه هم می‌شود. این کار تاثیر زیادی در سلامت روح و جسم شهروندان دارد و نشاط اجتماعی را افزایش می‌دهد. محمد افزود: این موضوع علاوه بر آن که نشاط اجتماعی را افزایش می‌دهد می‌تواند سیرجان را به عنوان یک الگو به کشور معرفی کند. این که شهرداری یک شهر مثل اصفهان به دوچرخه‌سواران اهمیت داده می‌تواند تبلیغ مثبتی هم برای شهرداری سیرجان باشد.
 راننده اتوبوس نایستاد
قاسم یکی دیگر از کسانی که در دوچرخه‌سواری آسیب دیده. او به پاسارگاد گفت: چند روز پیش قصد داشتم از یکی از تقاطع‌های سید‌جمال عبور کنم که یک خط واحد از کنارم عبور کرد و به من زد. من هم پرت شدم و خوشبختانه کلاه ایمنی داشتم و سرم آسیب ندید. وی ادامه داد: اما تمام بدنم کوفته و زخمی شد و تا چند روز نمی‌توانستم رکاب بزنم. راننده اتوبوس هم یا متوجه نشد و یا اینکه به روی خودش نیاورد و رفت. وی ادامه داد: اگر لاین دوچرخه در شهر ایجاد می‌شد ما با چنین مشکلاتی مواجه نبودیم و می‌توانستیم با دوچرخه کارهای‌مان را هم انجام بدهیم. وی از شهرداری سیرجان خواست فکری برای این موضوع بردارند.
 30 درصد دوچرخه‌سواران مقصرند
امید مداحیان مسئول گروه دوچرخه‌سواری برنا معتقد است شهر باید برای دوچرخه‌سواران آمادگی داشته باشد و علاوه بر آن دوچرخه‌سواران هم باید رعایت کنند. او گفت: هنگام دوچرخه‌سواری نباید با گوشی تلفن همراه صحبت کرد و این موضوع یک آسیب جدی است. او گفت: در یکی از کشورهای خارجی هنگام دوچرخه‌سواری داشتم با جی‌پی‌اس کار می‌کردم که پلیس کنارم آمد و مرا جریمه کرد. وی ادامه داد برخی از خیابان‌های شهر عریض هستند و امکان طراحی لاین دوچرخه در آنها وجود دارد و شهرداری می‌تواند با گرفتن یک مشاور خوب این کار را انجام دهد یا اینکه پارکینگ دوچرخه ایجاد کنند. ما الان چند سال است رکاب می‌زنیم و باید نکات ایمنی را رعایت کنیم. بعضی تصادف‌ها واقعا عمدی نیستند. مثلا یکی از دوچرخه‌سواران گوشی دستش بود و از جاده پایین رفت. در برخی حوادث 30 درصد خود دوچرخه‌سواران مقصر هستند.
 با مشکلات آشنا هستیم
سجاد کوچک‌زاده مسئول روابط عمومی هیئت دوچرخه‌سواری سیرجان هم از پیگیری مشکلات دوچرخه‌سواران خبر داد و گفت: ما در جریان تمامی این مشکلات و حوادث هستیم و در جلساتی که می‌گذاریم به آنها می‌پردازیم. وی ادامه داد: ما به شهرداری چندین مکان را برای پیست دوچرخه‌سواری پیشنهاد داده‌ایم و امیدواریم این پیست‌ها آماده شوند. لاین دوچرخه هم در بسیاری از جلسات ما مطرح شده و متاسفانه هنوز به نتیجه‌ای نرسیدیم.
 شهر را برای دوچرخه‌سواران مناسب کنیم
سرهنگ حسن سالاری رییس راهنمایی و رانندگی سیرجان هم به مشکلات دوچرخه‌سواران واکنش نشان داد. او گفت: تمامی مشکلات دوچرخه‌سواران را آنالیز کرده‌ایم. در شورای ترافیک این موضوع را مطرح کردیم و گفتند خیابان‌های مرکزی قابلیت لاین دوچرخه را ندارند ولی در بلوارها و خیابان‌های تازه تاسیس می‌شود این کار را کرد مثلا بلوار زندی‌نیا برای این کار مناسب است. ما هم این موضوع را به شهرداری پیشنهاد داده‌ایم و حالا هم از آنها می‌خواهیم که شهر سیرجان هم مثل اصفهان برای دوچرخه‌سواران مناسب‌سازی شود. وی ادامه داد: ما هم هر کمکی از دست‌مان بربیاید انجام می‌دهیم.
 در ساختار شهری باید دیده شود
مهدی جهانشاهی مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری سیرجان در این‌باره گفت: راه‌اندازی پیست و لاین دوچرخه زیر نظر قسمت فنی شهرداری است ولی از ما مشورت می‌خواهند. ما هم از ایجاد لاین و پیست دوچرخه استقبال می‌کنیم و خوشحال می‌شویم. ولی نمی‌توان یک پیشنهاد مقطعی داد. در ساختار شهری باید همه جوانب سنجیده شود. در خیابان‌هایی که جدید طراحی می‌شود و یا در طرح‌های بازبینی شهر باید ایجاد لاین دوچرخه ببینند. مهم این است که رویکرد مدیریت شهری به این سمت باشد. دنیا به این سمت و سو می‌رود که به خاطر مسایل زیست‌محیطی و سلامتی استفاده از دوچرخه افزایش پیدا کند.
 پیست دوچرخه‌سواری در بلوار قائم
رامین یگانه معاون فنی و شهرسازی شهرداری سیرجان هم در این رابطه گفت: ما در بلوار قائم در حال راه‌اندازی پیست دوچرخه هستیم و به زودی این پیست به بهره‌برداری می‌رسد. به گفته‌ی وی یک مسیر طولانی برای دوچرخه‌سواران در بلوار قائم دیده شده که فکر می‌کنم بخشی از مشکلات دوچرخه‌سواران را رفع کند. یگانه در مورد راه‌اندازی لاین دوچرخه در خیابان‌های شهر هم گفت: راه‌اندازی لاین مخصوص دوچرخه‌سواران تاکنون چندین مرتبه در جلسات مطرح شده و این نیاز را به مشاور ترافیکی منتقل می‌کنیم تا در بررسی‌ها آن را مدنظر قرار دهد.