معاون وزیر ورزش و جوانان در سفر به سیرجان تاکید کرد:
سهم زنان و مردان از اماکن ورزشی باید برابر باشد

 گروه ورزش
هفته گذشته سیرجان شاهد حضور معاون معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش‌وجوانان بود. هدف از سفر ژاله فرامرزیان، افتتاح تعدادی پروژه ورزشی از جمله سالن امام حسین (ع) اعلام شده بود.
نشست خبری معاون وزیر ورزش به دلیل تاخیر فراوان در ساعت برگزاری و عدم اطلاع‌رسانی اداره ورزش و جوانان، تقریبا بدون حضور خبرنگاران برگزار شد. فرامرزیان تاکید داشت که مطابق آمارهایی که او پیش از سفر داشته، سهم سرانه ورزشی در سیرجان به ازای هر نفر، بیش از یک متر مربع است اما طی بازدید از سیرجان به او گفته‌اند که «سرانه ورزشی در سرجان دو و نیم متر مربع» است. آماری که فرامرزیان در انتهای نشست و پیش از خروج از سیرجان، اذعان کرد که به آن اطمینانی ندارد. معاون عمرانی فرماندار سرانه ورزشی سیرجان را یک متر مربع به تفکیک 47 درصد سهم سرانه دولتی و 53 درصد سهم بخش خصوصی اعلام کرد. هرچند مشخص نشد چه کسی چنین آمار غلط‌اندازی را به فرامرزیان ارایه داده است و طرفین از پاسخ به این سوال طفره رفتند.
 پیش از سفر به سیرجان چه اطلاعاتی در مورد وضعیت و امکانات این شهر داشتید؟
در مورد پروژه‌های استان کرمان و سرانه ورزشی استان، اطلاعاتی را جمع‌آوری کردیم و بعد برای بازدید از امکانات ورزشی و تکمیل پروژه‌ها و این‌که چه میزان منابع و از چه محل نیاز دارد و افتتاح چند پروژه، امروز به سیرجان آمدیم.
 براساس اطلاعاتی که جمع‌آوری کردید، آیا میزان سرانه ورزش برای هر فرد در سیرجان و امکانات و زیرساخت‌ها مناسب بود؟
براساس آماری که قبل از این داشتم، سرانه ورزشی سیرجان بالای یک متر است ولی امروز شنیدم که سرانه ورزشی سیرجان دو متر و نیم است. اگر چنین باشد، می‌توانم بگویم سیرجان در سرانه ورزشی اولین شهرستان در سراسر کشور است. چون ایده‌آل برنامه‌های 1400 ما، یک متر سرانه ورزشی به ازای هر فرد است. سیرجان این فضا را دارد و البته این متاثر از مشارکت بخش خصوصی، خیرین و همکاران ما در اداره ورزش و جوانان است.
 در بحث اعلام سرانه ورزشی، تفکیکی میان سرانه ورزش آقایان و بانوان انجام نمی‌شود. آیا شما آماری در این رابطه دارید؟
نه، ما چنین آماری را در کل کشور نداریم. چون اصلا به چنین تفکیکی اعتقاد نداریم. فضاهای ورزشی متعلق به زنان و مردان است، مگر این‌که در بخشی از فضاها که سرپوشیده نیست، محدودیتی برای برخی از رشته‌ها وجود داشته باشد. فضاهای سرپوشیده باید به صورت مساوی بین زنان و مردان بهره‌برداری شود. باید برنامه‌ریزی شود چون فضای ورزشی، یک فضای عمومی است. فضای ورزشی زنان مختصات خاصی ندارد. به همین دلیل و با توجه به کمبود فضای ورزشی که در کل کشور داریم، به نظرم در هیچ‌جای دنیا چنین تفکیکی نیست و برای ما هم مطلوب نیست چنین تفکیکی را لحاظ کنیم.
 در شرایط فعلی، بهترین ساعات ورزشی در سالن‌ها نصیب آقایان می‌شود و به اصطلاح ساعت‌های مرده به خانم‌ها می‌رسد. نکته‌ای که در جذب کمتر بانوان به ورزش نیز تاثیر دارد.
واقعیتش این است که ما انتظار داریم مدیران و رؤسای ادارات‌مان با یک نگاه ویژه به بحث ورزش بانوان مواجه شوند. به هر حال باید از این نگاه مردسالارانه در مدیریت فضای ورزشی فاصله بگیریم. البته من فکر نمی‌کنم در استان کرمان، نگاه مدیرکل و رییس اداره ورزش و جوانان سیرجان به این سمت باشد. امیدوارم در همه کشور چنین شرایطی پیش بیاید. واقعیت این است که در سراسر کشور ما باید برنامه‌ریزی مناسب داشته باشیم و احساس کنیم تمام اعضای یک خانواده، به خصوص مادران اگر در شرایط سالمی به سر ببرند، شرایط زندگی، شرایط مطلوب‌تری در کشور خواهد بود.
 می‌خواستم در مورد بودجه امسال اداره ورزش و جوانان، به تفکیک ورزش و جوانان توضیح دهید.
بودجه وزارت ورزش و جوانان در دو بخش تعریف شده که یکی ردیف‌های اصلی است و دیگری ردیف‌های متفرقه. بخشی از این اعتبارات مشخصا به کمک بلاعوض اختصاص پیدا می‌کند. 85 درصد از منابع در وزارت، مربوط به فصل پنج است؛ یعنی بیشترین سهم منابع ما صرف کمک می‌شود. این کمک ما به استان‌ها است. 20 درصد از کل منابع‌ وزارت (از جمله آن 85 درصد) طبق قانون سهم جوانان است و ما از مجموعه منابعی که براساس شاخص‌هایی نظیر وسعت، جمعیت، کمتر توسعه‌یافتگی، ورزشکاران سازمان‌یافته و شاخص‌های برخورداری استان‌ها، توزیع داریم و متناسب با آن توزیع و برنامه‌ها، اعتبارات‌مان را به آن استان‌ها ارسال می‌کنیم. همان‌طور که گفتم، سهم جوانان از هر مبلغ پرداخت شده 20 درصد است و در دو سال گذشته از این امر تخطی نکردیم. فکر کنم در سال 97 ما بیشترین پرداختی را در ورزش نسبت به سنوات گذشته داشتیم. اگر اشتباه نکنم در این سال بالغ بر 10 میلیارد تومان کمک بلاعوض در سرفصل‌های متفاوت پرداخت کردیم که 20 درصد آن مشخصا به جوانان برمی‌گشت و 80 درصد در حوزه ورزش بوده است. در حالی‌که در سال 95 این مبلغ به 350 میلیون تومان بوده، یعنی چنین رشد فزاینده‌ای را جهت کمک به ورزش در استان‌ها داشتیم که این هم به سهم لطف 27 صدم درصد از 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده و بخش دیگر ناشی از تلاش همکاران بنده در جذب منابع و توزیع به موقع این اعتبارات بوده است. به هر حال علی‌رغم مشکلاتی که دولت با آن‌ها مواجه است، منابعی که در سال 96 و 97 در حوزه ورزش تزریق شده، قابل توجه بوده است. یک درصد قابل توجه این منابع هم خاص بانوان است؛ یعنی 10 درصد از کل منابع را به برنامه‌های خاص ورزش بانوان اختصاص می‌دهیم. برنامه‌هایی که در این حوزه تعریف می‌شود، با عنوان برنامه بانوان بوده و امکان هزینه‌کرد در بخش دیگری هم نبوده است. این رویکرد تبعیض مثبت ما است. در اعتبارات ورزشی و جوانان، سهم زنان به صورت نصف، نصف است ولی به جهت عقب‌ماندگی در مسایل ورزشی بانوان، یک درصد مازاد هم توزیع کردیم.
 در سیرجان معادن و صنایع زیادی داریم که ارزش افزوده را می‌پردازند. آیا امکانش نیست به تبع این‌که سهم پرداختی سیرجان از ارزش افزوده بیشتر است، سهم دریافتی بخش ورزش و جوانان سیرجان نیز بیشتر محاسبه شود؟
ارزش افزوده در شاخص‌های کلان کشور واریز می‌شود ولی ما یک موضوعی را در برنامه ششم داریم که بر این اساس اگر حوزه‌های بخش خصوصی در ورزش کمک کنند، می‌تواند به عنوان هزینه قابل‌قبول تلقی شده و آن بخش معاف از مالیات است. در نتیجه این استان‌ها و شهرستان‌هایی که در جوار صنایع بزرگ قرار دارند، می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند. البته بحث مسئولیت‌های اجتماعی هم یکی از سرفصل‌های جدی است که در حوزه صنایع بزرگ تعریف شده و سرفصل‌های هزینه‌کردش دقیقا در حوزه ورزش قابلیت تعمیم دارد.
 با توجه به محدود و اندک بودن بودجه دولتی، راهکار و برنامه‌ای برای کسب درآمد پایدار توسط ادارات ورزش و جوان شهرستان‌ها وجود دارد؟
ما موظفیم مجموعه منابعی را که دولت به ما می‌دهد، برای سلامت مردم توزیع کنیم ولی سرفصل‌هایی از جمله مکان‌های ورزشی داریم. ما بالغ بر 10 هزار مکان ورزشی در کشور داریم که حدود 8 هزار مورد آن فعال هستند و براساس ماده 5 و 88 قابلیت اجاره دادن مکان‌ها وجود دارد. این درآمد، درآمد اختصاصی است. یعنی عینا پولش به استان بازمی‌گردد و می‌تواند صرف ورزش شود. برخی از دوستان از اجاره این مکان‌ها شاکی هستند اما پول اجاره به ورزش برمی‌گردد و این یکی از درآمدهای پایدار است. مدیریت مناسب روی مکان‌های ورزشی از جمله بهسازی، روی پا بودن این فضاها و داشتن درآمدهای مستمر، می‌تواند باعث شود که پول دایم به ورزش بازگردد و صرف هزینه‌ها و اقدامات ورزشی شود. جز این مورد ما ظرفیت‌های قانونی ارزشمندی در وزارت ورزش مانند ماده 27 ن داریم که مربوط به مشارکت با بخش خصوصی برای تکمیل فضاهای ورزشی است که ما استقبال می‌کنیم. ماده 6 نیز وجود دارد که مربوط به فضاهای ورزشی غیرقابل بهره‌برداری اما دارای ارزش ملکی است که می‌شود با فروش آن، درآمد اختصاصی بازگردد و صرف فضاهای ورزشی شود. بحث خیرین را هم داریم که با مشارکت‌شان می‌توانند همکاری و مساعدت داشته باشند و ما کمک‌های فنی و اعتباری را برای تکمیل پروژه‌های افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، در اختیارشان قرار می‌دهیم. در مجموع ظرفیت‌های ارزشمندی وجود دارد ولی مستلزم این است که تیم‌های حقوقی و فنی ادارات کل متخصصانه‌تر وارد این عملیات بشوند، فضاها را شناسایی کنند و طرح‌های مناسب ارایه دهند تا در عرصه ورزش درآمدهای پایدارتری را تعریف کنند.
 در مورد بخش جوانان سیرجان و سمن‌ها چه نظری دارید؟ آیا اطلاعاتی کسب کردید؟
بله.
 آیا با جوانان سیرجانی گفت‌وگو داشتید؟
من در این سفر برای این‌که جلسه‌ای با هیئت‌های ورزشی و سمن‌ها داشته باشم، فرصتی کافی نداشتم ولی تا آن‌جایی‌که اطلاعات دارم، استان کرمان یکی از بهترین گزارش‌ها و عملکردها را در حوزه جوانان دارد. بیشترین تعداد سمن‌های جوانان را دارد و فعالیت‌های مشارکتی حوزه جوانان قابل تامل است. منابعی که در بحث وام اشتغال، مشاوره و سرفصل‌های جوانان توزیع کردیم قابل توجه است. بازخوردهایی هم که از حوزه جوانان داشتیم، مثبت بوده. به همین دلیل معاون کشوری حوزه جوانان، معاون جوانان استان را به عنوان مدیرکل خودش انتخاب کرده است.
 به نظر شما تلفیق ورزش و جوانان در وزارت‌خانه باعث نشده جوانان کمتر دیده شوند؟
این که این تلفیق درست بوده یا نبوده، یک بحث است. ما تلاش کردیم تا بخش جوانان جدا شود و دولت هم پیگیر شده اما موفق نشده هم یک واقعیت است. ما در منابع سعی کردیم سهم جوانان تحت‌الشعاع ورزش قرار نگیرد ولی قطعا سازمان و مکانیزم ورزش، عملیاتش را بزرگ‌تر انجام می‌دهد. البته ما فکر می‌کنیم جامعه هدف ورزش، جوانان است و عملا هم همان اتفاق می‌افتد ولی شاید اگر حوزه جوانان جدا بود، مدل و رویکرد متفاوتی‌تری را می‌شد پیش‌بینی کرد. به هر حال ما سعی کردیم از سهمی که قانون می‌گوید تخطی نکنیم.
 آیا اعتقاد دارید این سهم اندک است؟
من معتقدم تمام دستگاه‌ها باید بخشی از منابع‌شان را خاص جوانان بگذارند. وقتی 40 درصد یک جامعه جوان است، باید 40 درصد از منابع کشور و اعتبارات دستگاه‌ها در این راستا هماهنگ شود تا بتوانیم مسایل جوانان را حل و فصل کنیم.