چهارشنبه, 09 مهر 1399

هفته‌نامه شماره ۶۲۲ | ۷ مهر ۱۳۹۹

 

 

گفت‌وگو با سرهنگ حسن سالاری رییس‌پلیس راهور شهرستان سیرجان:
35 درصد تصادفات به دلیل استفاده از تلفن‌همراه

 حسین اطمینان
چندی پیش و به مناسبت هفته نیروی انتظامی سرهنگ محمدرضا ایران‌نژاد فرمانده انتظامی شهرستان سیرجان از کاهش قابل توجه تصادفات فوتی درون شهری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد. وی معتقد بود کارهایی انجام شده که تصادفات درون‌شهری کاهش داشته‌اند. به تازگی تقاطع خیابان دهخدا با بلوار سردار جنگل مسدود شده و این طرح هم موافقان و مخالفان خودش را دارد. در چند روز گذشته تعداد قابل‌توجهی سرعتکاه در شهر نصب شده است. در گفت‌وگوی پیش رو با سرهنگ حسن سالاری رییس‌پلیس راهنمایی‌ورانندگی سیرجان سعی کردیم این مسایل و برخی مشکلات و بی‌نظمی‌های ترافیکی را در میان بگذاریم و ایشان هم به تناسب اختیاراتی که داشت پاسخگوی سؤال‌ها بود.
 در هفت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش تصادفات فوتی را داشتیم؟
بله. درست است.
 چه میزان؟
25 درصد نسبت به سال گذشته در تعداد فوتی‌ها کاهش داشتیم. به همین تناسب تعداد تصادفات فوتی هم کاهش داشته است.
در تصادفات جرحی هم کاهش داشتیم؟
در تصادفات جرحی نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درصد افزایش داشتیم.
 از نظر پلیس مهم‌ترین عامل تصادفات فوتی در سیرجان چیست؟
با توجه به بررسی عوامل مهم‌ترین عامل در هفت‌ماهه گذشته عدم توجه به جلو است.
 بیشتر تصادفات فوتی عابر پیاده است؟
بله. برخورد با عابر پیاده به علت عدم توجه به جلو راننده‌هاست.
 در جاده‌ها عدم توجه به جلو بیشتر به علت خستگی و خواب آلودگی به وجود می‌آید. در شهر دلیل مهم عدم توجه به جلو چیست؟
دلایل مختلفی دارد. اولین و اصلی‌ترین مورد استفاده از تلفن همراه است. اکثر موارد در عدم توجه به جلو همین است. بین 30 تا 35 درصد عامل کل تصادفات ما تلفن همراه است.
 مهمترین عامل تصادفات جرحی چیست؟
ما در شهر واژگونی نداریم. اما مهم‌ترین موارد عدم رعایت فاصله طولی، عبور از چراغ قرمز، عدم توجه به جلو، استفاده از تلفن همراه و سرعت غیرمجاز است.
 اولویت شما برای کاهش تصادفات چیست؟
چند بار دیگر هم این موضوع را مطرح کرده‌ام. ما روی استفاده از تلفن همراه، عبور از چراغ قرمز و سرعت غیرمجاز در حاشیه شهرها خیلی تاکید داریم. این‌ها اولویت کاری‌مان هستند و همکاران من در پلیس راهور روی این موضوع متمرکز شده‌اند و با کسانی که رعایت نکنند برخورد می‌کنند. ما واقعا روی این سه موضوع خیلی تلاش کردیم.
 این موارد در کاهش تصادف‌های فوتی موثر بوده است؟
بله. قطعا همین طور است. ما در آمارهای‌مان هم داریم و کاملا مشخص است
 دوربین‌های کنترل سرعت فعال هستند؟
بله فعال هستند. یکی از مواردی که توانستیم سرعت را در حاشیه شهرها کنترل کنیم همین دوربین‌های کاهش سرعت هستند.
 دوربین‌ها روی کاهش تخلف عبور از چراغ قرمز هم نقش دارند؟
بله دوربین‌های ترافیکی تقاطع‌ها نقش مهمی داشتند و با ثبت تخلفات در اعمال قانون به ما کمک می‌کنند.
 برخی از کارشناسان معتقدند یکی از دلایل مهم بی‌نظمی‌های ترافیکی درسیرجان پارک دوبل است. این موضوع صحت دارد؟
تخلف‌های ساکن در سیرجان زیاد هستند ولی پارک دوبل هم زیاد داریم.
 چه تخلف‌هایی؟
پارک دوبل، حاشیه تقاطع، خط عابر پیاده و...
 آیا پارک دوبل تبدیل به یک معضل شده است؟
بله پارک دوبل یک معضل است. سیرجان نسبت به خیلی از شهرهایی که من بودم نظم ترافیکی خیلی بهتر است. خیلی از شهرها وضعیت پارک دوبل از سیرجان بدتر است. این یک موضوع ساده نیست و نمی‌شود در مورد آن به راحتی صحبت کرد. مردم مشکل دارند پارکینگ نداریم. وقتی جای پارک نیست مردم حاضر نیستند صد متر پیاده‌روی کنند این نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. ما هم سعی می‌کنیم برخورد منطقی با این موضوع داشته باشیم. خودروهایی که راننده دارند تذکر می‌دهیم که حرکت بکنند. ولی اگر راننده نباشد اعمال قانون می‌کنیم.
 یکی از موضوع‌هایی که در چند روز گذشته در سیرجان اتفاق افتاده مسدود کردن تقاطع خیابان دهخدا و بلوار سردار جنگل است. کارهایی از این دست، مثل یک طرفه کردن، مسدود کردن چهارراه و ... طبق چه معیاری انجام می‌شود؟
ابتدا یک موضوع مثل این باید بیاید در شورای ترافیک مطرح شود. بعد موضوع به مشورت گذاشته می‌شود. مصوبه گرفته و کار انجام می‌شود. بحث‌هایی که می‌شود بیشتر مسئله ترافیکی است. روی این موضوع بحث می‌کنیم که آیا بستن یک تقاطع گره‌ای را باز می‌کند؟ یا اینکه مشکلی را به مشکلات ما اضافه می‌کند. این موضوع را چند جلسه به شور می‌گذارند بررسی می‌شود و همه نظر می‌دهند. پس از آنکه تایید شد به شهرداری اعلام می‌کنند که این کار را انجام بدهد. روی تقاطع دهخدا یک سال بود که کار می‌کردیم و در شورای ترافیک مطرح شده بود. ما برای مسدود کردن به نتیجه رسیده بودیم و منتظر آسفالت و بهسازی پیاده راه بودیم.
 مسدود کردن این تقاطع تاثیری هم در ترافیک دارد؟
بله. شما دقت کنید ما یک دوربرگردان ایمن نزدیک سه راهی کرمان داریم. یک دوربرگردان هم که میدان امام حسین (ع) است. فاصله این دو دوربرگردان از هر طرف تقاطع دهخدا 250 متر بیشتر نیست و این یک تقاطع خطرناک را به وجود آورده بود. یک بحثش هم مبلمان شهری و پیاده‌راه بود. هر شهری نیاز به مسیرهایی به عنوان پیاده‌راه دارد و ما در سیرجان این موضوع را نداریم و این بلوار می‌تواند تبدیل به یک پیاده‌راه مناسب شود و شهروندان خیلی راحت می‌توانند از آن استفاده کنند. امیدواریم این پیاده‌راه هم به شهرواندان کمک کند. در کل مسدود کردن این تقاطع موفقیت‌آمیز بود.
 سال گذشته در کمربندی شاهد تعداد فوتی‌ها قابل توجه بود، تا جایی که برخی از همسایگان این بلوار به این موضوع معترض هم بودند. امسال تعداد فوتی‌ها کاهش داشته است؟
بله. خیلی کمتر شده است. دلایلی وجود داشت که تعداد فوتی‌ها در این بلوار افزایش یافته بود. آسفالت بلوار شاهد ترمیم شده و سرعت‌ها بالا رفته بود. ما در شورای ترافیک مصوب کردیم که چند سرعتکاه ایمن نصب کنیم با این کار و افزایش گشت‌ها توانستیم تصادفات را در آنجا کاهش دهیم.
 یکی از مشکلات سیرجان نبود کمربندی است و بلوار شاهد هم همین معضل را دارد. شما یکی از مهم‌ترین دلایل حضور کامیون‌ها در حاشیه شهرها را ورود ممنوع نبودن کامیون به بلوارهای حاشیه شهر و همچنین ورودی‌های زیاد این بلوارها اعلام کردید. همین موضوع جلوگیری از پارک کامیون‌ها را ناممکن کرده است؟
من عنوان کردم ما کمربندی نداریم و دور تا دور این شهر بلوارهایی است که محل عبور مجاز کامیون‌اند. اگر هر کدام از این بلوارها تقریبا ده ورودی داشته باشد چیزی حدود 70 تا 80 ورودی برای کامیون‌ها وجود دارد که کنترل اینها تقریبا ناممکن است. باید سر هر کدام یک نیرو باشد و متاسفانه چنین قابلیتی وجود ندارد. چون عبور مجاز هم هست نمی‌توان به کامیون گفت نیایند. ما اکثرا پارک کامیون‌ها را در حاشیه شهر می‌بینیم و آنها در مرکز شهر نمی‌توانند بیاید. کمربندی شرقی باید راه بیافتد که عبور کامیون را به شهر ممنوع کنیم.
 تردد کامیون‌ها به زیرساخت‌های شهری آسیب می‌زند؟
بله خیلی زیاد. هر چه تردد زیاد باشد به آسفالت صدمه می‌زند.
 پیگیری برای راه‌اندازی کمربندی نکردید و مشکلات را به مسئولان گوشزد نکرده‌اید؟
پیگیری کلی از سمت ما نیست. ولی ما این مسایل را مطرح کردیم. ساخت کمربندی هم از سمت زیدآباد شروع شده است. امیدواریم راه بیفتد قول داده‌اند که سریع‌تر تحویل دهند.
 درچند روز اخیر تعداد قابل توجهی سرعت‌کاه در شهر نصب شده است، برای نصب آنها کارشناسی انجام شده است؟
بله. این‌ها مصوبه شورای ترافیک است. هر کار ترافیکی در شهر انجام می‌شود باید مصوبه شورای ترافیک داشته باشد و نصب این سرعتکاه‌ها هم با کار کارشناسی بوده است. جاهایی که می‌بینیم مشکلاتی وجود دارد. سرعت زیاد است و یا نزدیک تقاطع و دوربرگردان‌هاست به شورای ترافیک نصب سرعتکاه را پیشنهاد می‌دهیم. خیلی جاها مصوب می‌شود و خیلی جاها هم مصوب نمی‌شود.