یکشنبه, 26 آذر 1396

هفته‌نامه شماره 493: 20 آذر 1396

ماجرای دانش‌آموزی که معلمش را با تیغ مجروح کرد
- پاسارگاد: فرمانده انتظامی شهرستان جیرفت به واکاوی علل و انگیزه ضارب ۱۶ ساله مدیر مدرسه در شهر بلوک از توابع جیرفت پرداخت و گفت: متاسفانه آگاهی افراد جامعه از قوانین و جرائم بسیار پایین است.
ماشالله ملایی در گفتگو با مهر افزود: در سومین روز از  سال تحصیلی جدید، مدیر هنرستان امام صادق (ع) شهر بلوک از توابع جیرفت به تعدادی از دانش آموزان تذکر می‌دهد که به وضعیت موی خود سر و سامان دهند اما دانش‌آموزان به این تذکر مدیر بی‌اعتنایی کرده و مدیر مدرسه چاره کار را در کوتاه کردن بخشی از موهای دانش‌آموزان با قیچی می‌بیند تا از این طریق آنان را وادار به اجرای دستورش کند.
وی ادامه داد: اما یکی از دانش‌آموزان در مقابل این اقدام مدیر مقاومت و مدرسه را ترک و به منزل مراجعه و بلافاصله با یک تیغ موکت بر می‌گردد و مدیر را از پشت مورد هدف قرار داده که در نتیجه مدیر مدرسه مجروح و جهت مداوا به مرکز درمانی منتقل شد و خوشبختانه هم اکنون حال وی رضایت بخش است.
ملایی تصریح کرد: ضارب از محدوده شهرستان جیرفت خارج و به یکی از شهرستان‌های همجوار پناه برده است.
فرمانده انتظامی شهرستان جیرفت گفت: با اشرافیت اطلاعاتی محل اختفای وی در یکی از روستاهای شهرستان همجوار شناسایی و با تحت فشار قرار دادن خانواده‌اش، آنها با پلیس همکاری  و نهایتا یک هفته بعد ضارب ۱۶ ساله را تحویل پاسگاه انتظامی بلوک دادند. برابر دستور قضایی متهم ۷۲ساعت تحت نظر و پس از آن راهی دادگاه شد تا در مورد او تصمیم گیری شود. وی در خصوص علل و انگیزه این اقدام گفت: متهم در بازجویی اولیه در مقر پلیس، اعلام کرد هنگامی که مدیر مدرسه قصد داشت موهایم را با قیچی کوتاه کند (خط خطی) دانش‌آموزان به من می‌خندیدند و این موضوع برایم غیرقابل تحمل بود و تحقیر شدم و مجبور به مقاومت شدم و نهایتا تصمیم گرفتم برای جبران  این موضوع، مدیر مدرسه را مجروح کنم. سرهنگ ملایی ادامه داد: وی در پاسخ به این سوال که آیا از عواقب چنین کاری و قانون و مقررات اطلاع داشتی و دست به این عمل زدی؟ پاسخ داد: خیر از عواقب کارم اطلاع نداشتم و چیزی از مقررات نمی دانم.
نقش خانواده‌ها در این قضیه و قضایای مشابه حائز اهمیت است اما متاسفانه شاهد آن هستیم که بیشتر خانواده‌ها فقط در فکر رفع نیازهای مادی فرزندانشان هستند و اصلا توجهی به نیازهای عاطفی و تربیتی آنان و دوستان و معاشران‌شان ندارند و تصور می‌کنند همه این نیازها باید توسط مدارس تامین شود در صورتی که چنین تصوری اشتباه است.
ملایی ادامه داد: نکته مهمی که دانش آموز ضارب به آن اشاره کرده این است که گفته از عواقب این کار اطلاعی نداشته و یکبار دیگر زنگ خطر  را به صدا در آورده که امروز ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست، تاریخی و سایر دروس مرتبط هر چند برای اخذ مدرک و یا رشته تخصصی مربوطه لازم و ضروری به نظر می‌رسند اما بخش اعظم محتوای این دروس جایی در زندگی ما انسان‌ها ندارد و هیچ دردی از مشکلات جامعه امروز را حل نکره است.
وی افزود: پس نتیجه می‌گیریم ارتقا سطح آگاهی دانش‌آموزان با هدف پیشگیری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی از طریق برگزاری کلاس‌های فوق برنامه یا اختصاص بخش کوتاهی از برنامه دروس تحصیلی به این امر با استفاده از کارشناسان نهادهای مختلف مانند پلیس، بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی، دادگستری و... از نان شب هم واجب‌تر است.