دوشنبه, 18 فروردين 1399

هفته‌نامه شماره 599:  ۱۸ فروردین  ۱۳۹۹

به بهانه جابجایی المان سکه به میدان گیتی‌نورد

- احمد زیدآبادی

امروز شهر سیرجان  به‌صورت وسیعی در همه جوانب  گسترش یافته‌ و روز به روز بر تعداد افراد ساكن، وسایل نقلیه‌، معابر، فروشگاه‌ها و... افزوده و از دید بصری روز به روز شلوغ‌تر و به‌هم‌ریخته‌تر می‌شود. در نتیجه نیاز به تاسیس یک  سازمان زیبا‌سازی یا کمیته‌ای که دچار روزمرگی نشده باشد، بیش از گذشته احساس می‌شود. بهمین منظور لازم است کمیته‌ای متشکل از افراد مسئولیت طراحی اجرا و نظارت سیمای شهر را بر عهده بگیرند‌.

با توجه به نمونه‌های نامناسبی كه در سطح شهر پراكنده شده‌ و یا با صرف هزینه‌های گزاف  مورد آزمون و خطا واقع شده‌اند، بایستی حركت‌های كاربردی و علمی‌تری مورد مطالعه  کارشناسان زیباسازی صورت گیرد. لازم است درابتدا یک طرح گرافیک محیطی پس از مشورت با اهل فن و قبل از اجرا مورد ارزیابی و تایید مردم از طیف‌ها و سنین مختلف قرار گیرد و سپس دستور اجرا از سوی مسئول و پردازشگر نهایی یعنی شهردار محترم صادر گردد.

ایشان به عنوان آرایشگر سیمای شهر باید با استفاده از سیستم‌های هدایت بصری و تصاویر زیبا و دلنشین  اعم از طراحی و ساخت مجسمه‌ها، نصب المان‌، نقاشی‌های دیواری، فضاهای سبز و... برای مردمی كه هر روز در خیابان‌ها رفت‌وآمد می‌کنند، هر چیزی را در جای خود قرار دهد تا شرایط مناسبی برای زندگی مردم  مهیا سازد. شهرداری باید بتواند شهر را مثل یک تابلوی نقاشی ببیند و عناصر بصری و روابط زیبا‌شناسانه آن را بفهمد.

جابحایی المان سکه   نمونه‌‌ای  نامناسب و نمونه‌ی خطای غیر‌تخصصی فاحشی است كه نشانه سیستم‌های غیر‌اصولی و مدیریت ضعیف شهری است.  

میدان گیتی‌نورد و المان‌هایی که تا به حال در آن نصب شده، از آن مجسمه زشت و بی‌قواره پیرزن نخ‌ریس تا نصب بنرها و یک‌طرفه شدن میدان با بلوک‌های سیمانی و ساختمان بنیاد فاطمیه که در طی سال‌ها تصویر ایستایی و مرگ را تداعی می‌کند این میدان را به موش آزمایشگاهی زیباسازی شهری تبدیل کرده است. امروز نیز شاهد جابجایی المان سکه از بلوار مشرف به شهربازی و پارک مسافر به این میدان هستیم و این سئوال به ذهن خطور می‌کند که چرا بدون مشورت با اهل فن و بررسی جوانب، اشتباهات فاحش گذشته را تکرار می‌کنند. المان سکه‌ای که از دو زاویه دید دارد و متناسب با ابعاد ومنظر _ سه زاویه دید _ نیست را با صرف هزینه از بیت‌المال بر چه مبنایی به اینجا منتقل کرده‌اند؟ به راستی مسبب این اشتباهات چه کسی است؟ چه کسی را بایستی به پای میز محاکمه آورد؟ چه کسی وجدانش  درد می‌گیرد؟ 

میدان و چرخش ماشین‌ها به دور آن نیازمند حجمی‌ است پویا و زنده که چشم انسان را به چالش دوگانگی میان رفتن  یا ایستادن نکشاند. همان‌گونه که آلودگی محیط و بوی گندیده، مخاط بویایی را آزار می‌دهد‌، آلودگی بصری و بی‌نظمی‌های تصویری‌، سلول‌های بینایی را می‌آزارد.