گزارش میدانی پاسارگاد پس از ادغام شعبه‌های بانک رسالت
ناراضی از شلوغی

 پاسارگاد
مدتی قبل و با ادغام سه شعبه بانک رسالت در یک شعبه، شاهد گلایه‌های مردمی از شلوغی تنها شعبه رسالت و اتلاف وقت فراوان در بانک بودیم. مسعود اسدی؛ مدیر شعبات بانک رسالت در سیرجان هفته گذشته در گفت‌و‌گو با پاسارگاد، در توصیف دلیل انجام این ادغام به بحث «رفتن به سمت بانکداری اجتماعی یا بانکداری بدون شعبه» اشاره کرده و در ادامه می‌گوید: «ما سپرده نداریم و مشتری فقط برای گرفتن وام به بانک می‌آید... به هر مشتری یک کد اعتباری داده شده... ما در حال حاضر روزانه 300 تا 350 فقره تسهیلات می‌دهیم... این 350 نفر بدون این‌که نیاز به مراجعه به بانک داشته باشند، از خانه یا محل کار تقاضای تسهیلات می‌کنند... دادن کد اعتباری موجب شد کم کم شعبات بانک خلوت شوند و مجبور شدیم شعب‌مان را ادغام کنیم.»
اسدی دلیل شلوغی بانک را مراجعه مشتریان برای گرفتن رمز پویا می‌داند. خبری که شنبه این هفته در صفحه پاسارگاد در اینستاگرام منتشر شد و واکنش‌های زیادی را به همراه داشت. بطوریکه سخنان اسدی برای بسیاری از مخاطبان قابل قبول نبود. این دسته از مخاطبان اظهارات اسدی را درست نمی‌دانستند. مخاطبی می‌پرسد: «اگر دلیل شلوغی رمز پویا است، چرا قسمت وام هم شلوغ است؟» مخاطب دیگری می‌گوید: «بانک قبل از رمز پویا هم شلوغ بود. برای یک چک ساعت 9 نوبت گرفتم و ساعت 12 که برگشتم هنوزم نوبتم نشده بود.» مخاطب دیگری زمان پاس کردن یک فقره چک را 2 ساعت تمام اعلام می‌کند و دیگری می‌گوید که برای دریافت شماره شبا، 4 ساعت در نوبت ایستاده. همچنین مخاطبی دیگری علاوه بر انتقاد از شلوغی بانک، از رفتار بد کارمندان نیز گلایه می‌کند.
 نتایج مشاهدات میدانی
همه این کامنت‌ها و واکنش‌ها باعث شد روز یکشنبه به بانک رسالت مراجعه کنیم.
اولین نکته‌ای که در ورود به بانک جلب توجه می‌کند، شلوغی است. حدود 5 نفر در حال صحبت با رییس شعبه هستند. جلوی چهار باجه‌ای که برای انجام کار باید نوبت گرفت، خلوت است اما صندلی‌های روبه‌رو پر از مشتریانی است که منتظر اعلام نوبت هستند. سایر بخش‌ها سرشار از ازدحام است. به دلیل عدم نوبت‌دهی برای بخش‌های مربوط به حسابداری، افتتاح حساب و بانکداری الکترونیکی، جمعیت به شکل فشرده روبه‌روی باجه‌ها متمرکز شده‌اند. نکته‌ای که نشان می‌دهد برخلاف اظهارات اسدی، شلوغی بانک تنها مرتبط به دریافت رمز پویا نیست. به دلیل شلوغی، گاهی درگیری‌های بسیار کوچک لفظی بین منتظران شکل می‌گیرد که بیشتر در مورد رعایت نوبت است.
به سراغ دستگاه نوبت‌دهی می‌روم. ساعت 11 و نیم است و شماره سرراستی نصیبم شده: 555. در برگه زمان رسیدن نوبت، 12 و 39 دقیقه ذکر شده. متاسفانه عدد باجه را یادداشت نکردم اما به گمانم آخرین عددی که نوبتش شده بود، 447 بود.
بیشتر مشتریان در سکوت هستند و گاه چند کلمه‌ای بین‌شان رد و بدل می‌شود. اکثرا از انتظار طولانی خسته هستند وگاه زیرلب با خود یا بغل‌دستی به شلوغی بانک اعتراض می‌کنند.
از بانک بیرون می‌آیم و از ساعت 12 و 3 دقیقه تا 12 و 18 دقیقه، یعنی به مدت 15 دقیقه، ورود و خروج مشتریان را می‌شمارم. نتیجه بسیار جالب است. ظرف این 15 دقیقه، 62 ورود و 59 خروج انجام می‌شود. البته مدتی پس از شمارش متوجه می‌شوم که از این اعداد باید بین 5 تا 8 نفر را کسر کنم. زیرا برخی از خروج‌ها به دلیل اتمام کار فرد نبوده؛ بلکه افراد پس از دقایقی قدم زدن در اطراف، دوباره به بانک مراجعه می‌کردند.
مسعود اسدی؛ مدیر شعب بانک رسالت در سیرجان به پاسارگاد می‌گوید: «بگویید 50 نفر روزانه می‌خواستند کار وام‌شان را انجام دهند و هرکدام از این 50 نفر، یک نفر ضامن می‌آورد؛ می‌شود 100 نفر. برای این تعداد می‌بایست 5 تا شعبه دیگر اضافه کنیم.» هرچند جمله اسدی در مورد وام‌گیرندگان است اما او میانگین مقبول تعداد حاضران در بانک را 20 نفر می‌داند. بنابراین برای 70 نفری که با اغماض و براساس شمارش میدانی به دست آمده، حداقل باید 3 شعبه دیگر وجود می‌داشت اما نه تنها این اتفاق نیفتاده که دو شعبه موجود نیز در شعبه سوم ادغام شده است.
 نوبت کال
ساعت 12 و 45 دقیقه از بانک خارج می‌شوم. هنوز نوبت من که 555 است نشده و تازه عدد نوبت به 529 رسیده است. یعنی هنوز 26 نفر جلوی من هستند در حالی‌که 6 دقیقه از زمان پیش‌بینی شده برای رسیدن نوبت به من گذشته است.
پیش از آن و در حین مشاهدات میدانی، برای مصاحبه به دفتر مسعود اسدی؛ مدیر شعب بانک رسالت در سیرجان رجوع می‌کنم تا سوالات دیگری که در مشاهده میدانی برایم پیش آمده بپرسم اما به گفته کارمند دفتری، اسدی در جلسه است و بعید است امروز (روز یکشنبه) بتواند مصاحبه کند. با این وجود قرار می‌شود در صورت یافتن فرصت، تلفنی زمان مصاحبه را خبر بدهند اما گوشی همراهم تا پایان روز زنگ نمی‌خورد.